Uppgradera reseklass med Star Alliance

Detta informationsmeddelande sammanfattar reglerna för när du uppgraderar din reseklass med Star Alliance.

Star Alliance upgrade summary

  • Bekräftad uppgradering är giltig från bokningsklass B, S och Y till SAS Business på långdistansflyg.

  • Gäller ej på inrikes- och skandinaviska rutter, till/från Finland eller på andra europeiska rutter.

  • Gäller ej för Travel Pass-/Travel Pass Corporate-bokningar.

  • Gäller ej för bokningar som görs för poäng på reguljära biljetter.

  • Spädbarn är tillåtna och avgiftsfria.

  • Standbyuppgradering vid gaten är fortfarande tillgänglig, med början på 25 000 poäng per flygning.

  • Samma antal poäng krävs för uppgradering på SAS, oavsett om passagerarna är vuxna eller barn.

  • Ändringar eller avbokningar kan ej göras online. Du måste kontakta medlemsservice och en serviceavgift tillkommer.

  • En kvalificerande flygning i en giltig klass måste bokas och bekräftas i bokningen.

  • Kan bokas fram till 24 timmar före respektive avgång.

  • En biljett måste utfärdas för bokningen, oavsett om det är en e-biljett eller en pappersbiljett.

  • Den ursprungligen bokade klassen gäller som grund för intjänade poäng, oavsett uppgraderingar.

  • Samma antal poäng krävs för uppgraderingar, oavsett om passagerarna är vuxna eller barn.

  • Max två flygningar och fyra passagerare kan uppgraderas i en bokning.

  • Uppgradering endast till nästa premiumkabin.

  • Uppgradering är inte tillgänglig på codeshare-flygningar.

  • Uppgraderingar är inte garanterade och är eventuellt inte tillgängliga på alla flygningar.

  • Uppgraderingar är baserade på tillgänglighet och endast möjliga hos de utförande flygbolagen.

  • Medlemmen kommer att tjäna poäng i enlighet med den ursprungliga bokningen.

  • Medlemmen som betalar för uppgraderingen med poäng från sitt konto behöver inte delta på resan.

  • Resenären får rese-/tjänsteförmåner baserat på uppgraderad klass, t.ex. incheckningsdiskar, prioriterat bagage, bagagetilldelning och tillgång till lounge.

  • Ändringar kan inte göras online, så medlemmen måste kontakta varje flygbolags kundtjänst.

  • Ändringar i en bekräftad uppgradering, utan förlust av utgångna poäng, kan endast göras till en annan flygning med samma flygbolag/datum/rutt (samma flygplatskoder). För ändringar till annat flygbolag/datum/rutt måste en avbokning utföras och en ny bokning göras.

  • Star Alliance-bonusuppgradering baseras på sträcka efter sträcka. Observera att trafik mellan/inom zoner inte alltid utförs av Star Alliance.

  • Kontakta det utförande flygbolaget direkt för att avboka och boka om.

  • Kapacitetsbegränsningar gäller och uppgraderingar från vissa biljettyper är ej tillåtna. Vissa deltagande flygbolag erbjuder inte uppgraderingar för spädbarn.

  • Antalet tillgängliga sittplatser är begränsat och standbyuppgradering vid gaten är inte tillgänglig.