Vi gör vårt bästa för att göra din resa så enkel och bekväm som möjligt, oavsett vilka behov och förutsättningar du har.
Särskild assistans erbjuds i mån av tillgång. Du måste beställa särskild assistans minst 48 timmar före avgång. Tjänsten måste godkännas före avgång, annars kan vi inte garantera assistans.
För flygningar som utförs av SAS kan du beställa särskild assistans via Min bokning när du har bokat din flygning.
Använd formulären nedan för flygningar som utförs av andra flygbolag:
Använd formuläret nedan om du reser med ett djur som ger känslomässigt stöd (ESAN):
Läs avsnittet Hälso- och sjukdomstillstånd för att få information om andra medicinska tillstånd.
Vissa typer av funktionsnedsättningar kan innebära att du behöver assistans på flygplatsen. Fyll i assistansformuläret när du bokar din biljett för att garantera att du får den assistans du behöver.
Du måste resa med en assistent om du:
En assistent eller vårdgivare är en person som ansvarar för din komfort och ditt välbefinnande när du går ombord och lämnar flygplanet, din allmänna säkerhet under flygningen och nödassistans vid en eventuell evakuering. Denna person måste vara minst 18 år och ska sitta bredvid dig.
Beroende på flygplanstyp kan det finnas begränsningar för vilken typ av utrustning du kan ta med ombord. Av säkerhetsskäl och av andra anledningar måste vi ibland byta flygplanstyp. Om detta påverkar din möjlighet att resa med hjälpmedel eller utrustning kommer vi att erbjuda dig en annan flygning.
Om du har en avtalad mötesplats för din beställda assistans måste du vara där två timmar före avgång. Om inget annat har avtalats skriftligen måste du infinna dig vid incheckningsdisken minst en timme före avgång.
Vi gör vårt bästa för att göra det så bekvämt som möjligt för dig. Vår kabinpersonal kan hjälpa dig med det mesta. Detta kan du förvänta dig när du reser med oss:
Vi förstår att vissa av våra kunder med lätta eller dolda funktionsnedsättningar ibland behöver lite mer hjälp.
Om du reser ensam måste du kunna:
För att garantera bästa möjliga service måste du kontakta kundservice minst 48 timmar före avgång.
När du har fått en bekräftelse på den assistans du har beställt kan du gå till Mina bokningar och välja en specifik sittplats utan avgift. Du kan göra det fram till 30 timmar före avgång.
I annat fall kommer vi att tilldela dig en lämplig sittplats utan avgift när du checkar in på flygplatsen. Du kan också välja en sittplats baserat på den typ av assistans du behöver när du checkar in online, från 30 timmar före avgång.
Servicedjur erbjuder känslomässigt stöd till personer med en känslomässig, psykiatrisk eller kognitiv funktionsnedsättning. Det behövs ingen specifik träning för att djur ska uppfylla denna klassificering. Endast hundar accepteras som djur som ger känslomässigt stöd.
Fullt utbildade servicedjur och servicedjur som ger känslomässigt/psykiskt stöd får flyga i kabinen utan kostnad om de uppfyller kraven nedan. Kom ihåg att det krävs förhandsbesked och godkännande, så fyll i formuläret så snart som möjligt efter att du bokat.
Ett servicedjur som ger känslomässigt/psykiskt stöd per person.
Servicedjuret som ger känslomässigt/psykiskt stöd får inte:
Om ditt sällskapsdjur inte får plats inom det tillåtna utrymmet måste du:
Servicedjur som ger känslomässigt/psykiskt stöd måste vara väluppfostrade bland folk och tillåts inte i kabinen om de har någon form av olämpligt beteende som inte kan korrigeras eller kontrolleras, inklusive men inte begränsat till:
Om detta beteende observeras vid något tillfälle under resan och beteendet inte korrigeras eller hanteras kommer djuret att betraktas som ett sällskapsdjur, varvid alla krav och tillämpliga avgifter kommer att gälla.
Servicedjur har tränats specifikt att utföra livsnödvändiga funktioner för personer med funktionsnedsättningar, inklusive men inte begränsat till:
Du måste vara förberedd på att visa följande dokument under din resa:
Du kan ansöka om ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel. Ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel utgår enligt SAS transportvillkor. Observera att vi inte ersätter ömtåliga och värdefulla föremål.