Ett barn som ritar ett hjärta på flygplansfönstret

Hållbart resande

Our many journeys have one shared direction

In a place with spectacular but challenging geography, aviation is essential for Scandinavia. It creates opportunities for people to live fuller lives and for cargo to be transported all over the world. It also unlocks new ways for businesses to innovate, collaborate and grow. Without aviation, Scandinavia wouldn’t be what it is today.

Vår strategiska inriktning för framtidens resor

För att säkerställa varaktiga framsteg påskyndar vi vårt åtagande att skapa en mer hållbar framtid för flyget genom att investera i hållbara lösningar och stödja innovation. 

SAS har i decennier legat i framkant när det gäller att främja hållbart flyg, och detta är fortfarande vår högsta prioritet. Vår främsta uppgift är att sänka utsläppen och vi arbetar hårt för att minska vår klimatpåverkan. Ett mål är att minska våra totala utsläpp av CO₂ med 25 procent till 2025, och att allt inrikesflyg med SAS ska vara fossilfritt år 2030. 

Vi har dessutom en betydande roll i omställningen av flygindustrin. Detta innebär att vi stödjer innovation och partnerskap för att hitta nya lösningar, gör stora investeringar i nya och mer bränslesnåla flygplan, ökar produktionen och användningen av hållbara flygbränslen samt genomför många andra förbättringar av våra erbjudanden och tjänster ombord. 

Här nedanför kan du läsa allt om våra initiativ för att förändra flyget – idag och för kommande generationer. 

2025: 25 % lägre totala koldioxidutsläpp jämfört med 2005 (totala utsläpp)

2030: 50 % bullerminskning jämfört med 2010

2030: Hållbart flygbränsle motsvarande SAS inhemska produktion

2030: 100 % hållbara material i SAS utbud

2030: 100 % återvinning när det är möjligt

2050: Nettonoll koldioxidutsläpp i linje med IATA:s uppdaterade ambition

New fleet with reduced emissions

Vi fortsätter att fasa in nya, bränslesnåla flygplan, och med 80 procent nya plan har vi en av Europas modernaste flygplansflottor. Våra nya flygplan förbrukar 15 till 30 procent mindre bränsle jämfört med tidigare modeller, vilket minskar utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser i samma utsträckning. 

En annan fördel med våra nya toppmoderna flygplan är en markant minskad ljudnivå och ökad komfort, vilket ger resenärerna en trevligare upplevelse ombord.

Nästa generations flygplan med nollutsläpp

I många år har vi arbetat för att minska miljöpåverkan från våra flygningar. Bland annat genom att stödja initiativ inom motorutveckling, flygplan med låga eller noll utsläpp och flygplatsers energiinfrastruktur. 

Genom att investera i ny teknik för nästa generations flygplan hjälper vi till att främja en utveckling mot mer hållbar flygtrafik. 

Vi tror att vätgashybridflygplan kommer att vara särskilt väl lämpade för vårt nätverk av medeldistansflygningar, medan våra kortdistansflygningar i första hand kommer att vara elektriska.

Elektriska flygplan och flygplan med nollutsläpp

I maj 2019 tog vi ett historiskt steg genom att ingå ett partnersamarbete med Airbus, i syfte att bana vägen för storskalig användning av el- och vätedrivna kommersiella flygplan med låga eller inga utsläpp. 

Vätgas är en teknik med hög potential, med en specifik energi-per-enhetsmassa som är tre gånger högre än traditionellt jetbränsle. Om den genereras från förnybar energi genom elektrolys, släpper den inte ut någon koldioxid. Detta gör det möjligt för förnybar energi att potentiellt driva stora flygplan över längre avstånd, men utan den oönskade biprodukten som koldioxidutsläpp innebär. 

Flygplanen Airbus ZEROe förväntas vara tillgängliga kring år 2035.

Nordiskt nätverk för elflyg

För att lyckas med framtidens hållbara flyg måste vi arbeta tillsammans. Därför är SAS en del av Nordic Network for Electric Aviation (NEA). NEA är ett initiativ som skapats för att möjliggöra rutter för elflyg och för att påskynda införandet och användningen av elflygplan i de nordiska länderna. Att vara en del av NEA gör det möjligt för oss att arbeta tillsammans med likasinnade aktörer i branschen för att välkomna den elektriska framtiden för flygning. 

NEA:s mål är att förena de nordiska länderna när det gäller politik, planer, infrastruktur och verksamhet för elflyg, säkerställa regional punkt-till-punkt-anslutning och utveckla flygplansteknik som klarar nordiska väderförhållanden.

Hållbart flygbränsle

Vi strävar ständigt efter att öka tillgången på och användningen av hållbart flygbränsle, som biobränsle, eftersom dessa spelar en avgörande roll på vår resa mot flygplan med nollutsläpp. 

SAS ligger ofta i framkant och var en pionjär inom nydanande forskning och användning av flygbiobränsle redan för 20 år sedan. I november 2014 genomförde en Boeing 737 den första flygningen med en biobränsleblandning i tankarna. Då gick färden mellan städerna Stockholm–Östersund och Trondheim–Oslo. 

Jämfört med fossila bränslen minskar hållbart flygbränsle klimatpåverkande koldioxidutsläpp dramatiskt under dess livscykel. 

Vi är stolta över att här nedanför presentera flera initiativ där vi är med att både producera och öka användningen av hållbart flygbränsle.

Produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle

HySkies är ett viktigt projekt med siktet inställt på fossilfritt flyg där Vattenfall, SAS, Shell och LanzaTech tillsammans undersöker möjlighet till storskalig produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle i Sverige. 

Det syntetiska flygbränslet, även kallat elektrobränsle, kommer att produceras av fossilfri elektricitet och återvunnen koldioxid med hjälp av LanzaJets ”Alkohol-till-jet”-teknologi som utvecklats av LanzaTech och US DepartmentofEnergy's Pacific Northwest National Laboratory (PNNL). 

När full produktion är igång kan det förse SAS med upp till 25 procent av dess globala efterfrågan på hållbart flygbränsle under 2030-talet. 

I Danmark är SAS partner i projektet ”Green Fuels for Denmark”, som leds av Ørsted. Projektet syftar till att producera elektrobränsle för flyget genom att enbart använda vindkraft. 

Produktionsanläggningen förväntas producera sin första leverans av syntetiskt flygbränsle år 2025, och upp till 250 000 ton år 2030, vilket skulle motsvara förbrukningen av SAS flyg från Köpenhamn.

Resenärer kan köpa biobränsle som tilläggstjänst

Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla mer hållbara produkter och tjänster. Som en del i detta arbete har vi underlättat för resenärer att köpa biobränsle så att de kan minska sina klimatpåverkande koldioxidutsläpp när de reser med SAS. 

Resenärer kan köpa biobränsle för 100 SEK vilket motsvarar 20-minuters flygning. Detta innebär att du måste köpa tre block biobränsle för en 60-minutersflygning om du vill lägga till 100 procent biobränsle för din flygning. 

Mängden inköpt biobränsle kommer att användas för att ersätta motsvarande mängd fossilt bränsle i SAS verksamhet. 

Även om flygplan enligt regelverket endast får tankas med en maximal bränsleblandning på 50 procent hållbart flygbränsle, kan resenärer genom att köpa biobränsle som tilläggstjänst för att täcka en hel resa bidra till att minska den totala användningen av fossilt bränsle, på samma sätt som de kan välja el från vindkraft för sina hem. 

SAS gör ingen vinst på försäljning av biobränsle. Det biobränsle SAS säljer är utöver den mängd biobränsle vi redan har åtagit oss att köpa.

Corporate Sustainability Program

Flyget spelar en viktig roll i samhället, där det transporterar varor och utgör en länk mellan företag, människor och kulturer på ett tidseffektivt sätt. När vi reser vidgar vi också våra vyer. Allt detta är saker som vi vill att även framtida generationer ska få ta del av. 

Just därför påskyndar vi samarbeten med företagskunder i syfte att minska koldioxidutsläppen från flyget genom att utöka användningen av hållbart flygbränsle. Genom att gå med i Corporate Sustainability Program kan frakt- och företagskunder minska sina Scope 3-utsläpp från flygresor eller transporter. 

Vi hälsar alla våra företags- och fraktkunder välkomna ombord på resan mot hållbar flygtrafik. 

SAS gör ingen vinst på försäljning av biobränsle. Det biobränsle SAS säljer är utöver den mängd biobränsle vi redan har åtagit oss att köpa.

DSV ingår samarbete med SAS

DSV blir det första företaget i Danmark som ansluter sig till SAS Corporate Sustainability Program. Partnerskapet innebär att DSV kommer att köpa hållbart flygbränsle till alla sina affärsresor med SAS under 2023.  

Den viktigaste faktorn för minska flygsektorns utsläpp är att ersätta fossila bränslen (fotogen) med hållbara flygbränslen (Sustainable Aviation Fuels - SAF). Nu påskyndar SAS samarbetet med företagskunder för att öka användningen av SAF. Avtalet med DSV utmärker starten för SAS Corporate Sustainability Program, ett initiativ utformat för att möta efterfrågan på hållbart flygbränsle och samtidigt minska de klimatpåverkande utsläppen från flygresor och flygfrakt.

Travel pass biofuel

SAS for Business erbjuder frekventa företagsresenärer som vill flyga mer hållbart en alldeles egen möjlighet. Travel Pass Biofuel är en specialdesignad produkt för alla som reser regelbundet till samma destination och letar efter det bästa erbjudandet, med maximal komfort i SAS Plus, och som vill göra ett mer hållbart val. 

SAS gör ingen vinst på försäljning av biobränsle. Det biobränsle SAS säljer är utöver den mängd biobränsle vi redan har åtagit oss att köpa.

Svenska längdlandslaget och alpina landslaget köper biobränsle av SAS

Det svenska längdlandslaget och det alpina landslaget köper biobränsle av SAS motsvarande alla deras flygningar i Skandinavien som en del av deras hållbarhetssatsning. 

De två lagen förnyar nu sina partnerskap med oss och köper ytterligare biobränsle, vilket bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser från deras flygningar. 

Vi har jobbat med Svenska Skidförbundet länge och är hedrade att få flyga landslagsstjärnor till både tävlingar och träningsevenemang.

Hållbara matupplevelser

SAS utvecklar kontinuerligt sina produkter och tjänster och fler klimatvänliga alternativ införs till förmån för onödiga material som plast i det som presenteras och serveras ombord. Den nya designen och konceptet med hållbara förpackningar innebär också en årlig minskning av 51 ton plastförpackningar. År 2030 ska 100 procent av det som erbjuds kunderna vara hållbart, till exempel bestick som idag är tillverkade av trä.

Varje kilo räknas

Det är ganska enkelt. Ju färre kilon vi behöver transportera, desto mindre bränsle förbrukar vi. På SAS arbetar vi dagligen med att hitta sätt att minska vikten ombord på våra flygplan. 

Vi investerar i en ny flotta med moderna material som väger mindre. Nya Airbus 320neo har exempelvis lättare mattor och tyget på sätena väger mindre. Med den nya designen på brickorna som finns i sätena sparar vi också värdefulla kilon på varje flygplan. 

En liten detalj som gör stor skillnad är att USB-uttagen på våra flygplan har ändrats. Detta är inget som du som resenär kommer att märka, men det kommer att göra en enorm skillnad på totalen när det gäller minskade kilon. 

Ett annat exempel är SAS Cargosom använder containrar som väger 20 procent mindre än de som användes tidigare. Bara en sådan sak innebär att vi minskar våra koldioxidutsläpp med mer än 13 000 ton under en femårsperiod. 

Som resenär kan du också göra skillnad genom att inte packa mer än du behöver.

Torrtvätt

När vi håller våra flygplan rena och blanka ser de inte bara bra ut, utan vi gör även miljön en tjänst. Ett rent flygplan har lägre luftmotstånd och drar därför mindre bränsle. Det är därför vi har introducerat ett mer hållbart sätt att rengöra våra flygplan på. 

Idag torrtvättar vi våra flygplan och kan rengöra en hel Airbus A330 med bara 60 liter vatten, jämfört med de 13 000 liter vatten som tidigare behövdes. 

Vid torrtvätt använder vi ett unikt rengöringsmedel som tas bort med en speciell våt trasa. Detta rengöringsmedel är nedbrytbart till 96 procent och ger en yta som håller flygplanet rent längre jämfört med traditionella tvättmetoder.

  • Är du en Conscious Traveler?

    Är du en Conscious Traveler?

    Bli belönad för att du gör det rätta. Vi är på en resa mot att bli koldioxidneutrala och vi behöver din hjälp för att nå vårt mål. Visa ditt stöd och bli belönad för det genom att göra medvetna val, t.ex. resa på biobränslebiljetter.

Rapportering

Under 1996 började SAS rapportera sitt hållbarhetsarbete i externt revisionsgranskade rapporter.

Alla rapporter finns tillgängliga på SAS Group.

Om du har några frågor kring vårt hållbarhetsarbete kan du kontakta environment@sas.se