Assistans

Särskild assistans

Vi på SAS vill vi att alla ska känna sig välkomna när de reser med oss. Det är därför vi gör vårt bästa för att din resa ska bli så enkel, säker och bekväm som möjligt, oavsett dina behov och förutsättningar.

Vi publicerar information om de tjänster vi erbjuder för resenärer med särskilda behov och nedsatt rörlighet enligt gällande säkerhetsförordningar och EU-förordning 1107/2006. EU-förordning 1107/2006

Funktionshinder

Om du har nedsatt rörlighet kan vi ge dig särskild assistans både före, under och efter din resa.

  • För att garantera bästa möjliga service måste du kontakta SAS Sales & Service minst 48 timmar före avgången. Om du meddelar oss senare än så kan vi inte garantera assistansen.

  • Du kan ta med en rullstol eller rullator ombord utan avgift. Den måste dock bokas minst 48 timmar före avgången. 
Tack för din förfrågan! Vår ambition är att besvara din förfrågan inom 24 timmar.
Formuläret skickades tyvärr inte. Försök igen om en stund.

Om ja, ange rullstolens mått

* Typ av assistans:

WCHC (kabin)
Resenären är helt orörlig, behöver rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor och till/från flygstolen.

WCHR (ramp)
Resenären kan ta sig uppför/nedför trappor och till/från flygstolen på egen hand. Personen behöver rullstol till/från flygplanet.

WCHS (trappsteg)
Resenären kan inte ta sig uppför/nedför trappor, men kan ta sig på egen hand till/från flygstolen. Personen behöver rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor.



 

  • Om du har hjälpmedel eller utrustning som kräver extra utrymme på grund av vikt eller storlek måste du informera oss om det när du bokar din resa.

  • Beroende på flygplanstyp kan det finnas begränsningar för vilken typ av utrustning du kan ta med ombord. Av säkerhetsskäl eller andra orsaker måste vi ibland byta flygplanstyp för en planerad flygning. Om detta påverkar din möjlighet att resa med hjälpmedel eller annan utrustning erbjuder vi dig en annan flygning.

Om du har en avtalad mötesplats för din särskilda assistans måste du vara där två timmar före avgången. Och om inget annat har avtalats skriftligen måste du vara vid incheckningsdisken minst en timme före avgången.

Vi gör vårt bästa för att göra det så bekvämt som möjligt för dig och vår kabinpersonal kan hjälpa dig med de flesta av dina behov. Detta kan du förvänta dig när du reser med oss:

  •  Kabinpersonalen på SAS-flygningar kan inte hjälpa dig med personlig vård som exempelvis:
    • lyfta eller bära dig
    • hjälpa dig med dina måltider
    • administrera eller övervaka ditt intag av läkemedel
    • assistera vid toalettbesök

  • Utrustning på långdistansflygningar (A330-/A340-flygplan):
    • En särskild rullstol är tillgänglig för resenärer med nedsatt rörlighet, så att de kan förflytta sig till/från toaletten.
    • Det finns minst en anpassad toalett ombord som är utrustad med särskilda handtag som gör det lättare att röra sig.  
       
  • Utrustning på inrikes och europeiska rutter:
    • Ingen särskild rullstol tillgänglig
    • Toaletterna är av standardstorlek och är utrustade med ett hjälphandtag som gör det lättare att röra sig.


Medicinska tillstånd

Vissa hälsotillstånd kräver förhandsbesked och läkarintyg före resan. Vi beskriver allt du behöver känna till här. 

  • Alla resenärer måste uppfylla vissa allmänna hälsokriterier för att kunna resa med oss. Kontakta SAS Sales & Service vid allmänna frågor om våra hälsokriterier

  • Om du har cancer eller en annan allvarlig sjukdom måste din läkare fylla i en MEDIF-blankett (Medical Information Form) och godkänna din resa i förväg. Kontakta SAS Medical Sales om du behöver hjälp

  • Vissa medicinska behandlingar, hälsotillstånd, typer av cellgiftsbehandling och kirurgiska ingrepp kan göra en flygresa farlig för dig. Särskilda villkor gäller om du flyger till eller från medicinsk behandling utomlands. Kontakta SAS Medical Sales för mer information

  • Om du bedöms vara för sjuk för att flyga när du checkar in eller kommer fram till gaten kan du nekas ombordstigning.

 

Patienttransport

Om du blir sjuk eller skadas på resan kommer vi att göra vårt bästa för att garantera en säker och angenäm flygresa.

  • Vi kan hjälpa till med följande:
    • Medicinsk information i bokningen (MEDIF) och läkarintyg för att flyga med SAS
    • Ordna med extra benutrymme om du har en benskada
    • Installera godkänd batteridriven medicinsk utrustning ombord vid behov
    • Installera extra syrgas för användning ombord på flygplanet vid behov

  • För att garantera bästa möjliga service måste du kontakta SAS Sales & Service minst 48 timmar före avgången.

  • Innan du kontaktar SAS Medical Sales är det viktigt att du kontrollerar om din rese- eller sjukförsäkring täcker din hemresa. Om så är fallet ska du börja med att kontakta ditt försäkringsbolag.

  • Om du har ett sjukdomstillstånd måste resan alltid godkännas av SAS egna läkare. Sådana godkännanden utfärdas på vardagar mellan kl. 09.00 och 12.00.

Syrgas

Om du behöver använda medicinsk syrgas kan du antingen ta med dig egna syrgasbehållare (på vissa flygningar) eller låta oss ordna med det. Kom ihåg att meddela oss i förväg.

Ta med egen syrgas

  • Om du behöver syrgas eller annan livsviktig medicinsk utrustning till och från ditt flyg eller ombord kan du ta med detta utan avgift.

  • Om du tar med egen syrgas måste du ange det i din bokning senast 48 timmar före avgången och informera SAS Medical Sales om antalet behållare du tar med dig.

  • Syrgasbehållarna får inte väga mer än 5 kg. Behållare och reglage måste vara stötsäkra så att innehållet inte oavsiktligt kan frigöras vid eventuell påverkan.

  • Du får inte ta med flytande syrgas ombord på flygplanet.


Beställa syrgas

  • Vi kan tillhandahålla medicinsk syrgas från AGA mot en avgift om du bokar detta senast 48 timmar före avgången. Allt du behöver göra är att fylla i en MEDIF-blankett. Kontakta SAS Medical Sales om du behöver hjälp

 

Price for installation of extra oxygen

Långdistansflygningar 2 492 DKK/3 031 NOK/3 300 SEK/335 EUR/368 USD
Inom Skandinavien/Europa:  1 115 DKK/1 357 NOK/1 480 SEK/150 EUR/165 USD

Priserna gäller per segment och endast på flygningar som utförs av SAS.


Resa med assistent

Det ska vara tryggt och bekvämt för alla att resa med oss. Det innebär att vid vissa typer av funktionsnedsättningar måste resenärer ha en assistent med sig när de flyger med oss.  

  • Du måste resa med en assistent om du:
    • är blind och döv
    • har en psykisk eller fysisk funktionsnedsättning som kräver assistans
    • är beroende av medicinsk assistans ombord
    • inte har förmåga att förstå och reagera på säkerhetsanvisningar från kabinpersonalen
       
  • En assistent eller vårdgivare är en person som ansvarar för din komfort och ditt välbefinnande när du går ombord och lämnar flygplanet, din allmänna säkerhet under flygningen och nödassistans vid en eventuell evakuering. Denna person måste vara minst 18 år och ska sitta bredvid dig.

  • Beroende på antalet medarbetare i kabinpersonalen ombord på varje flyg och antalet resenärer som behöver assistans kan en besättningsmedlem eventuellt agera som din assistent. Observera dock att vi inte har möjlighet att hjälpa dig med personlig vård.
  • Kabinpersonalen ombord på våra SAS-flygningar har inte möjlighet att hjälpa dig med personlig vård som exempelvis:
    • lyfta eller bära dig
    • hjälpa dig med dina måltider
    • administrera eller övervaka ditt intag av läkemedel
    • assistera vid toalettbesök 



 

  • För att garantera att du får den assistans du behöver måste du informera SAS Sales & Service om dina behov vid bokningstillfället.

  • När du reser med assistent måste du boka en extra sittplats.

Boka en extra sittplats

Här kan du se vad du måste känna till om du reser med en assistent eller behöver en extra sittplats.
 

Bokning

  • Kontakta SAS Sales & Support för att boka en extra sittplats

  • De flesta sittplatser vid mittgången har fällbara armstöd (utom i första raden).

  • Av säkerhetsskäl kan du inte boka en sittplats bredvid en nödutgång.
     


Selar ombord

De selar som är godkända ombord är:

  • Crelling-säkerhetssele
  • CARES-säkerhetssele för barn ombord på flygplan

Servicedjur

Om du har ett assistansdjur kan du alltid ta med det ombord utan avgift.

Ersättning

På SAS hanterar vi dina ägodelar med största omsorg. Om ett rörelsehjälpmedel eller annat hjälpmedel trots detta blir skadat eller tappas bort under din resa gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

  • Du kan ansöka om ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel.

  • Ersättning för skadade eller borttappade hjälpmedel tillhandahålls i enlighet med SAS transportvillkor. Observera att vi inte erbjuder ersättning för ömtåliga och värdefulla föremål.

Vänligen logga in för denna funktion


Ris och ros

Fick du den hjälp du behövde eller finns det något vi kan göra bättre? Om du har kommentarer eller synpunkter på din resa vill vi gärna att du berättar det för oss.

Vänligen logga in för denna funktion


Om du vill lämna in ett klagomål kan du kontakta vår kundrelationsavdelning på contacttoflysas@sasair.com. Det ovanstående formuläret innehåller mer information om våra procedurer för klagomål.

Om du av någon anledning inte är nöjd med vårt slutliga svar på ditt klagomål kan du föra det vidare till ett av de godkända alternativa tvistlösningsorgan som är etablerade i EU:s medlemsländer. Europeiska kommissionen har upprättat en alternativ tvistlösningsplattform som ger enkel tillgång till alternativ tvistlösning (ADR).

SAS har visserligen inte tecknat avtal med något ADR-organ, men SAS följer de beslut som fattas av ADR-organ som har godkänts av medlemsländerna.