Ge bort medlemskap

Detta informationsmeddelande innehåller en översikt över villkoren för produkten ”Ge bort medlemskap”.

Ge bort medlemskap: Översikt

Gäller från: 31 oktober 2020

1.1 Dessa villkor gäller för produkten Ge bort medlemskap. Genom att antingen donera eller ta emot ”Ge bort medlemskap” bekräftar du att du samtycker till dessa villkor.
1.2 Alla aktiviteter inom produkten ”Ge bort medlemskap” är också föremål för EuroBonus-villkoren (se villkoren för EuroBonus). I händelse av motsägelse mellan dessa villkor och EuroBonus-villkoren ska bestämmelserna i EuroBonus-villkoren gälla.

1.3 EB förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor när som helst, med eller utan meddelande därom.

2.1 Produkten ”Ge bort medlemskap” utförs av SAS EuroBonus AB, med organisationsnummer 559224-9782, med huvudkontor på Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm (hädanefter ”EB”, ”oss” eller ”vi”). EB är ett helägt dotterbolag till SAS AB, med organisationsnummer 556606-8499, och ett närstående företag till Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, ett konsortium som är upprättat enligt lagarna i Danmark, Norge och Sverige (hädanefter ”SAS”).
2.2 Mottagaren av det donerade EuroBonus-medlemskapet ska vara en officiell vän eller en familjemedlem till donatorn.

2.3 Om mottagaren av det donerade EuroBonus-medlemskapet redan har den begärda nivån kommer mottagarens nivåperiod ett förlängas.

2.4 Mottagaren av det donerade EuroBonus-medlemskapet måste vara medlem i EuroBonus. Medlemskapet i EuroBonus är avgiftsfritt och kräver inget inköp.

2.5 Det donerade EuroBonus-medlemskapet är personligt och kan under inga omständigheter säljas, överlåtas, kombineras, ärvas, återbetalas i kontanter eller användas för andra ändamål än inom EuroBonus, såvida inget annat framställs. I händelse av missbruk förbehåller EB sig rätten att nedgradera och/eller säga upp medlemskapet i fall som EB anser utgöra missbruk.

2.6 Transaktionen för att donera ett EuroBonus-medlemskap kan endast utföras när donatorn är inloggad på sitt personliga EuroBonus-konto på SAS webbplats.

2.7 Donatorn har ingen skyldighet att donera ett EuroBonus-medlemskap.

2.8 Mottagare som är yngre än 18 år måste ha sin vårdnadshavares medgivande att bli medlem i EuroBonus.

2.9 Donationer av EuroBonus-medlemskap kan göras under den period då donatorn befinner sig på den nivå i EuroBonus-programmet som berättigar till att donera ett EuroBonus-medlemskap.

2.10 Ändringar av mottagare av det donerade EuroBonus-medlemskapet får inte göras efter att mottagaren har accepterat donationen av EuroBonus-medlemskapet i sitt personliga EuroBonus-konto på SAS webbplats.

2.11 Mottagaren av EuroBonus-medlemskapsnivån måste acceptera donationen innan uppgraderingen till den nya EuroBonus-nivån Silver, Guld eller Diamant kan slutföras.

2.12 Mottagaren av det donerade EuroBonus-medlemskapet får alla förmåner som ingår på den nya nivån (dvs. Silver, Guld eller Diamant) för den giltiga perioden, dock med undantag för förmånen Ge bort medlemskap. En medlem som får ett donerat EuroBonus-medlemskap är inte berättigad att i sin tur ge bort ett medlemskap.

2.13 Antalet giltiga månader för mottagaren av det donerade EuroBonus-medlemskapet på Silver-, Guld- eller Diamant-nivå kommer att vara beroende av när uppgraderingen genomförs under mottagarens kvalificeringsperiod.

2.14 EB åtar sig inget ansvar för den enskilda medlemmens skattskyldighet i samband med uppgraderingen av EuroBonus-nivån till Silver, Guld eller Diamant.

2.15 EuroBonus-medlemskap som inte har donerats av donatorn vid slutet av donatorns aktuella nivåperiod kommer att utgå.

3.1 Medlemskap i EuroBonus-programmet, inklusive användning av produkten Ge bort medlemskap, kräver att vi behandlar dina personuppgifter. I syfte att uppfylla vårt åtagande enligt dessa villkor är det därför nödvändigt för oss att behandla uppgifter som är relaterade till dig personligen. Personuppgifter är alla uppgifter om dig som en fysisk person och som kan användas för att identifiera dig direkt eller indirekt, t.ex. ditt namn, foto eller legitimationsnummer.

3.2 De ifrågavarande personuppgifterna är till största delen uppgifter som du har givit oss, såväl som uppgifter från våra affärspartner och andra tredje parter. Vi behandlar dessa uppgifter för ändamål relaterade till dessa villkor, som exempelvis att hantera ditt EuroBonus-konto och dina resor, förenkla dina resor med oss och förbättra och anpassa våra produkter, tjänster, meddelanden och erbjudanden genom att lära känna dig och förstå dina önskemål.

3.3 EB och SAS kommer tillsammans att fastställa ändamålen och metoderna för behandling av dina personuppgifter som s.k. gemensamt personuppgiftsansvariga i enlighet med artikel 26 i den allmänna dataskyddsförordningen (EU-förordning nr 2016/679). För detta ändamål har EB och SAS ingått ett avtal om gemensamt personuppgiftsansvariga, vars innebörd framställs här: Avtal för gemensamt personuppgiftsansvariga

3.4 Ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter framställs i vår integritetspolicy för EuroBonus-medlemmar. Läs den policy som är tillämplig för dig noggrant och kontakta vårt dataskyddsombud på dataprotectionofficer@sas.se med eventuella frågor. Vi förbehåller oss rätten att ändra integritetspolicyn för EuroBonus-medlemmar när som helst.

3.5 Vi använder cookies för att förbättra dina upplevelser på vår webbplats. SAS cookiepolicy innehåller mer information om vilka cookies vi använder och hur vi använder dem.

4.1 EB förbehåller sig rätten att nedgradera och/eller säga upp medlemskapet i fall som EB anser utgöra missbruk. Detta innebär att tidigare intjänade men oanvända poäng och utfärdade EuroBonus-biljetter/-vouchers förklaras ogiltiga och oanvändbara. Vi förbehåller oss dessutom rätten att nedgradera din medlemsnivå i de fall där vi anser att missbruk förekommer. Missbruk kan bestå av olämpligt eller respektlöst uppförande gentemot oss eller våra affärspartner, våra medarbetare eller passagerare, brott mot villkoren för EuroBonus eller dessa villkor, olagligt uppförande, bedrägeri eller handlingar som allmänt betraktas som omoraliska eller oetiska.

4.2 Poäng och förmåner (inklusive donation av medlemskap) är personliga och kan under inga omständigheter säljas, överlåtas, kombineras, ärvas, återbetalas i kontanter eller användas för andra ändamål än inom EuroBonus-programmet, såvida inget annat framställs av EB. I händelse av missbruk kan vi konfiskera poäng, förmåner och dokument. Medlemmar kan vägras ombordstigning på ett flygplan, tillträde till ett hotellrum eller på annat sätt vägras att ingå eller dra fördel av utförandet av ett avtal för andra produkter eller tjänster. Om en resa har påbörjats eller leveransen av tjänsten eller produkten redan har ägt rum kan passageraren debiteras det fullständiga priset för återstoden av resan/för det tillämpliga inköpet.

5.1 I den utsträckning det medges av lokala lagar eller förordningar ska dessa villkor regleras av och tolkas enligt svensk lag. Båda parterna samtycker, i den utsträckning det är tillåtet enligt lokala lagar eller förordningar, till att Stockholms tingsrätt har icke-exklusiv jurisdiktion för att lösa alla tvister som kan uppstå genom dessa villkor.

5.2 Alla bestämmelser i dessa villkor som förklaras ogiltiga eller ogenomförbara av en behörig myndighet eller domstol ska, i ogiltighetens eller ogenomförbarhetens utsträckning, anses vara avskiljbara och ska inte påverka de återstående bestämmelserna som ska fortsätta att gälla opåverkade.

5.3 EB förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor när som helst, med eller utan meddelande därom.

5.4 Dessa villkor uppdaterades senast den 31 oktober 2020 och ersätter alla tidigare versioner av dem.