Lifetime Gold

Detta informationsmeddelande innehåller en översikt över villkoren för produkten ”Ge bort medlemskap”.

Lifetime Gold: Översikt

Gäller från: 31 oktober 2020

Detta informationsmeddelande innehåller en översikt över villkoren för Lifetime Gold-produkten.

1.1 Dessa villkor gäller för Lifetime Gold. Lifetime Gold ger en medlem ett EuroBonus Guld-medlemskap på livstid (benämns hädanefter ”Lifetime Gold” eller ”Lifetime Gold-produkt”).

1.2 Lifetime Gold-produkten är också föremål för EuroBonus-villkoren (se villkoren för EuroBonus). I händelse av motsägelse mellan dessa villkor och EuroBonus-villkoren ska bestämmelserna i EuroBonus-villkoren gälla.

2.1 Produkten ”Lifetime Gold” utförs av SAS EuroBonus AB, med organisationsnummer 559224-9782, med huvudkontor på Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm (hädanefter ”EB”, ”oss” eller ”vi”). EB är ett helägt dotterbolag till SAS AB, med organisationsnummer 556606-8499, och ett närstående företag till Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, ett konsortium som är upprättat enligt lagarna i Danmark, Norge och Sverige (hädanefter ”SAS”).
2.2 EuroBonus-programmet har följande poängkategorier:
1) ”Baspoäng” som kan användas för bonusresor och andra produkter och räknas mot uppgradering till en högre medlemsnivå eller förnyelse av medlemsnivån,

2) ”Statuspoäng” som räknas mot uppgradering till en högre medlemsnivå eller förnyelse av medlemsnivån, men inte kan användas för bonusresor och andra produkter,

3) ”Extrapoäng” som kan användas för bonusresor och andra produkter men inte räknas mot uppgradering till en högre medlemsnivå samt

4) ”kvalificerande flygningar” som är flygningar som utförs av SAS eller särskilda flygningar som utförs av andra flygbolag så som framställs på SAS webbplats och räknas mot uppgradering till en högre medlemsnivå eller förnyande av medlemsnivån.

2.3 Lifetime Gold kommer att tilldelas medlemmar som är kvalificerade för EuroBonus Guld-status under minst tio (10) år i följd, genom antingen (i) insamling av Baspoäng, (ii) insamling av Statuspoäng eller (iii) kvalificerande flygningar. Ingen annan Guld-status godtas.
2.4 EB kommer att överväga Lifetime Gold, så som framställs i avsnitt 2.3, för alla medlemmar från kvalificeringsperioder med början år 2002.

2.5 Lifetime Gold kommer inte att tilldelas en medlem som har haft EuroBonus Guld-status under minst tio år i följd om medlemmen inte har varit kvalificerad för EuroBonus Guld-status varje år inom medlemmens kvalificeringsperiod.

2.6 Alla EuroBonus Guld-medlemsförmåner gäller som vanligt. Inget särskilt EuroBonus-kort utfärdas. Medlemmen får ett nytt EuroBonus Guld-medlemskap varje år i enlighet med den normala förnyelseprocessen.

2.7 En medlem med minst EuroBonus Diamant-status kommer att behålla sin nivåstatus tills han/hon inte längre är kvalificerad för Diamant eller högre. När detta inträffar kommer ett EuroBonus Guld-medlemskap att utfärdas för medlemmen.

2.8 EB kan efter eget gottfinnande besluta att undanta en medlem när som helst.

2.9 EB kan besluta att säga upp Lifetime Gold-produkten när som helst och säga upp Guld-medlemskap på grund av Lifetime Gold-status.

2.10 De uppgifter som lagras av EB är de enda uppgifter som kommer att övervägas för Lifetime Gold-kvalificeringens giltighet. I syfte att undvika allt tvivel gäller att EB inte kommer att godta några andra uppgiftskällor eller någon annan information för kvalificeringens giltighet.

3.1 Medlemskap i EuroBonus-programmet, inklusive Lifetime Gold-produkten, kräver att vi behandlar dina personuppgifter. I syfte att uppfylla vårt åtagande enligt dessa villkor är det därför nödvändigt för oss att behandla uppgifter som är relaterade till dig personligen.

3.2 Personuppgifter avser alla uppgifter om dig som en fysisk person och som kan användas för att identifiera dig direkt eller indirekt, t.ex. ditt namn, foto eller ID-nummer.

3.3 De ifrågavarande personuppgifterna är till största delen uppgifter som du har givit oss, såväl som uppgifter från våra affärspartners och andra tredje parter. Vi behandlar dessa uppgifter för ändamål relaterade till dessa villkor, som exempelvis att hantera ditt EuroBonus-konto och dina resor, förenkla dina resor med oss och förbättra och anpassa våra produkter, tjänster, meddelanden och erbjudanden genom att lära känna dig och förstå dina önskemål.

3.4 EB och SAS kommer tillsammans att fastställa ändamålen och metoderna för behandling av dina personuppgifter som s.k. gemensamt personuppgiftsansvariga i enlighet med artikel 26 i den allmänna dataskyddsförordningen (EU-förordning nr 2016/679).
För detta ändamål har EB och SAS ingått ett avtal om gemensamt personuppgiftsansvariga, vars innebörd framställs här: Avtal för gemensamt personuppgiftsansvariga.

3.5 Ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter framställs i vår integritetspolicy för EuroBonus-medlemmar. Läs den policy som är tillämplig för dig noggrant och kontakta vårt dataskyddsombud på dataprotectionofficer@sas.se med eventuella frågor. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra integritetspolicyn för EuroBonus-medlemmar.

3.6 Vi använder cookies för att förbättra dina upplevelser på vår webbplats. SAS cookiepolicy innehåller mer information om vilka cookies vi använder och hur vi använder dem.

4.1 Vi förbehåller oss rätten att säga upp medlemskap i fall som vi anser utgöra missbruk. Detta innebär att tidigare intjänade men oanvända poäng och utfärdade EuroBonus-biljetter/-vouchers förklaras ogiltiga och oanvändbara. Vi förbehåller oss dessutom rätten att nedgradera din medlemsnivå i de fall där vi anser att missbruk förekommer. Missbruk kan bestå av olämpligt eller respektlöst uppförande gentemot oss eller våra affärspartner, våra medarbetare eller passagerare, brott mot villkoren för EuroBonus eller dessa villkor, olagligt uppförande, bedrägeri eller handlingar som allmänt betraktas som omoraliska eller oetiska.

4.2 Du har endast rätt till poäng för vilka du har utfört en giltig aktivitet och endast för dina egna flygningar. EB kan när som helst korrigera eller återta poäng för någon aktivitet eller EuroBonus-poäng som har registrerats felaktigt i ditt EuroBonus-konto på grund av ett tekniskt fel eller något annat problem. I syfte att undvika alla tvivel är det viktigt att påpeka att en sådan korrigering också kan påverka medlemsnivån och relaterade förmåner.

4.3 Poäng och förmåner (inklusive presentkort) är personliga och kan under inga omständigheter säljas, överlåtas, kombineras, ärvas, återbetalas i kontanter eller användas för andra ändamål än inom EuroBonus-programmet, såvida inget annat framställs av EB. I händelse av missbruk kan vi konfiskera poäng, förmåner och dokument. Medlemmar kan vägras ombordstigning på ett flygplan, tillträde till ett hotellrum eller på annat sätt vägras att ingå eller dra fördel av utförandet av ett avtal för andra produkter eller tjänster. Om en resa har påbörjats eller leveransen av tjänsten eller produkten redan har ägt rum kan passageraren debiteras det fullständiga priset för återstoden av resan/för det tillämpliga inköpet.

5.1 I den utsträckning det medges av lokala lagar eller förordningar ska dessa villkor regleras av och tolkas enligt svensk lag. Båda parterna samtycker, i den utsträckning det är tillåtet enligt lokala lagar eller förordningar, till att Stockholms tingsrätt har icke-exklusiv jurisdiktion för att lösa alla tvister som kan uppstå genom dessa villkor.
5.2 Alla bestämmelser i dessa villkor som förklaras ogiltiga eller ogenomförbara av en behörig myndighet eller domstol ska, i ogiltighetens eller ogenomförbarhetens utsträckning, anses vara avskiljbara och ska inte påverka de återstående bestämmelserna som ska fortsätta att gälla opåverkade.
5.3 Dessa villkor uppdaterades senast den 31 oktober 2020 och ersätter alla tidigare versioner av dem.