Mat och dryck

Du kan köpa snacks och drycker ombord på de flesta flygningarna, från menyn som du hittar i stolsfickan. Kaffe och te serveras alltid utan avgift ombord.

Måltider & snacks ombord

Du får kostnadsfria måltider och snacks när du flyger i SAS Plus och SAS Business. Om du flyger i SAS Go kan du köpa snacks, drycker och lättare måltider från vår meny ombord (PDF, 866KB)

Bra att veta

  • Dina mat- och dryckesalternativ är beroende av din destination, flygtid och tiden på dagen.

  • Av operativa skäl är utbudet av mat och dryck inte tillgängligt ombord på våra kortaste flygningar.

  • På flygningar till/från Asien och Nordamerika, är måltider kostnadsfria för alla resenärer.

Mat för spädbarn

Du kan ta med så mycket barnmat (t.ex. välling, burkar med barnmat) och dietmat som du behöver under flygningen.

Barnmåltider

  • Du kan förbeställa barnmåltider på flygningar inom Europa som varar längre än 80 minuter när du flyger i SAS Plus och i alla reseklasser till övriga delar av världen.

  • Frukosten är densamma för barn och vuxna.

  • Barnmåltider är endast tillgängliga på flygningar med avgång efter kl. 09.01.

  • Måltider måste beställas 24 timmar före avgång, genom att kontakta SAS Customer Service, när du reser i SAS Business eller SAS Plus.

  • När du reser i SAS Go till/från Asien och Nordamerika kan du beställa din specialmåltid online.

Specialmåltider

På vissa flygningar kan du välja en måltid från ett urval av särskilda kostalternativ. Specialmåltider måste beställas 24 timmar före avgången genom att kontakta SAS kundservice.

  • När du reser med SAS Go till/från Asien och USA kan du beställa din specialmåltid online.

  • Om du reser i SAS Business och SAS Plus beställs specialmåltider genom att kontakta SAS kundservice.

Specialmåltider är tillgängliga på flygningar:

  • Till/från Asien och Nordamerika.

  • För SAS Plus-resenärer på flygningar som varar minst 80 minuter inom Europa eller till Beirut.

Specialmåltiderna kommer automatiskt att annulleras när en flygning har ändrats, ställts in, ombokats eller när en namnändring har gjorts. Det är viktigt att det görs en ny beställning av specialmåltid.

Nötpolicy/matallergi

SAS tar hänsyn till resenärer med matallergier och vi serverar inte jordnötter och produkter eller måltider som innehåller jordnötter på våra flygningar.

Inga flygningar är fria från allergener

Vi hanterar, tillagar och serverar måltider och snacks med hjälp av många olika ingredienser, inklusive sådana som innehåller allergener. Detta innebär att vi inte kan garantera att en flygning är helt fri från allergener eller förhindra andra resenärer från att ta med egen mat som kan innehålla allergener ombord.
Vi ber därför resenärer med allergier att ta med sina egna läkemedel och rådfråga sina läkare före resan.

Informera kabinpersonalen

Om du är allergisk mot jordnötter ber vi dig att informera kabinpersonalen om det vid ombordstigningen, så att de kan vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder och be andra passagerare att inte äta jordnötter/jordnötsbaserade produkter under flygningen.

SAS kan inte garantera andra resenärers efterlevnad av riktlinjerna.

När du reser till Asien eller Nordamerika i Business Class har du möjlighet att välja din måltid i förväg för att säkerställa att du får din föredragna huvudmåltid ombord.

Vi erbjuder SAS Pre-Select-måltider på basis av ”bästa ansträngning”. Om din bokning ändras, oavsett anledning, efter att du har valt din måltid måste du välja den igen, eftersom den valda måltiden inte kan överföras till din nya flygning.

Välj din måltid i förväg fram till 24 timmar före avgång

Gå till Mina bokningar om du vill välja en måltid i förväg och lägga till den i din bokning eller se information om vilka måltider som är tillgängliga på din flygning.

Observera att du inte kan ändra ditt val när du har bekräftat det.

  • Ändring av sittplats inom samma kabin på samma flygning påverkar inte ditt val av SAS Pre-Select-måltid. Kom bara ihåg att om du byter sittplats måste du informera kabinpersonalen om det, så att de kan servera dig rätt måltid.

  • Måltiden kan ibland ändras med kort varsel på grund av driftsrelaterade anledningar. Vi gör alltid vårt bästa för att servera dig den måltid du valt. Om vi trots allt inte kan göra det ger vi dig en likvärdig måltid.

  • Om du bestämmer dig för att ändra din SAS Pre-Select-måltid ombord kan vi inte garantera att en motsvarande måltid är tillgänglig. Vi gör dock alltid vårt bästa för att tillgodose din beställning.

  • Om din flygning drabbas av en flygstörning kan det hända att vi inte kan uppfylla ditt val av SAS Pre-Select-måltid. I händelse av en sådan flygstörning erbjuder vi dig en annan måltid ombord.

  • Om du bestämmer dig för att inte välja en måltid före resan kan du fortfarande välja en måltid ombord. Observera dock att måltidsalternativen är beroende av tillgång ombord.