Mat och dryck

Snacks och drycker kan köpas ombord på de flesta flygningarna och menyn sitter i stolsfickan framför dig. Kaffe och te serveras alltid utan avgift ombord.

Våra måltider och snacks är alltid kostnadsfria för SAS Plus- och SAS Business-resenärer.

Allmän information

  • Dina mat- och dryckesalternativ är beroende av din destination, flygtid och tiden på dagen.

  • Av operativa skäl är utbudet av mat eller dryck inte tillgängligt ombord på våra kortaste flygningar.

  • På flygningar till/från Asien, Kanada och USA är måltider kostnadsfria för alla resenärer.

Lägg till måltider i din bokning

  • Resenärer i SAS Go kan förbeställa måltider mot en avgift på de flesta flygningarna inom Europa som varar längre än 80 minuter.

  • Frukost kan förbeställas på morgonflygningar som är längre än 60 minuter.

  • På flygningar till/från Asien, Kanada och USA har du möjlighet att uppgradera din måltid till en trerätters fast Premium-meny.

  • Måste beställas online fram till 18 timmar före avgång, men inte tillgängligt för specialmåltider.

Om du vill lägga till en måltid i din bokning, få information om vilka måltider som är tillgängliga på din flygning och se gällande priser –gå till Mina bokningar.

Se mer information i våra villkor

Måltidsalternativ

Premium-menyer

Våra premium-menyer finns tillgängliga när du reser mellan Skandinavien och Asien, Kanada eller USA. Varje meny serveras med en förrätt, en dessert och två valfria drycker. Välj mellan fyra premiumrätter av fågel, fisk, grönsaker eller kött. Menyerna kan förbeställas till den första måltiden som serveras efter avresa. Måltiden som serveras före landning påverkas inte.

Barnmåltider - barn 2–11 år

  • Du kan förbeställa barnmåltider när du flyger i SAS Plus inom Europa på flygningar längre än 80 minuter och i samtliga reseklasser till övriga världen.

  • Frukosten är densamma för barn och vuxna.

  • Barnmåltider är endast tillgängliga på flygningar med avgång efter kl. 9.00.

  • Vi erbjuder också specialmåltider för barn med allergier. Kontakta SAS Customer Service.

Specialmåltider, allergier och intoleranser

På vissa flygningar kan du välja en måltid från ett stort urval av särskilda kostalternativ som uppfyller olika krav avseende hälsa, kost, religion och näring. Specialmåltider måste beställas 24 timmar före avgång genom att kontakta SAS Customer Service.

Specialmåltider är tillgängliga på flygningar:

  • Till/från Asien och USA

  • För SAS Plus-resenärer på flygningar som varar minst 80 minuter inom Europa eller till Beirut.

Specialmåltiderna kommer automatiskt att annulleras när en flygning har ändrats, ställts in, ombokats eller när en namnändring har gjorts. Det är viktigt att det görs en ny beställning av specialmåltid.

Nötpolicy/matallergi

Jordnötter eller produkter som innehåller jordnötter serveras inte som snacks eller som ingrediens i måltider ombordpå SAS-flygningar. Alla andra typer av nötter/allergener och produkter som innehåller nötter serveras. Det är inte möjligt att begränsa serveringen.

Andra allergiframkallande ingredienser, t.ex. trädnötter, ägg, soja, mjölkprotein, ingår i SAS menyer och kan inte tas bort fullständigt. Detta beror på att SAS måltider tillagas i cateringkök där andra allergiframkallande ingredienser hanteras.

Resenärer med jordnötsallergi kan kontakta kabinpersonalen när de går ombord på flygplanet för att göra det enklare ombord. Besättningen kan sedan göra ett relevant uttalande i samråd med resenären. Ett utrop kan endast göras för personer med jordnötsallergi och inte med andra typer av nötallergier.

SAS kan inte begränsa eller utesluta servering av andra allergiframkallande ingredienser än jordnötter.