• Boka flyg
  • Mina resor
  • Checka in
  • Lågpriskalender
  • Destinationer
  • EuroBonus
  • Award Finder
  • Hjälp och info
SAS logotype
2025-04-09 12:46:38
  • Hjälp & information

    • Ställ en fråga
    • Kontrollera flygstatus
    • Hitta reseinfo
  • Om oss

    • SAS Group
    • Jobba på SAS
    • Punktlighet
    • Hållbarhet
    • SkyTeam
    • SAS Charter
  • Snabblänkar

    • Skräddarsy din resa
    • Bonusresor med våra partner
    • SAS for Work
    • Travel Pass
    • SAS Sport
  • Inspiration

    • Våra resmål
    • Utvalda flygresor
    • Reseinspiration
    • Stopover

Ladda ner appen

Ladda ner SAS app från App StoreLadda ner SAS app från Google Play
SAS logo
  • Användarvillkor
  • Resevillkor
  • Cookies
  • Hantera din data
  • Tillgänglighetsredogörelse

© 2025 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, org.nr 902001-7720, 195 87 Stockholm

SkyTeam alliance member

Betalningsalternativ
  • Reseinfo
  • Ombord
  • Mat dryck

Välkommen till vårt reseinfocenter

Hitta information om din resa med SAS genom att utforska ämnen baserat på var du befinner dig under resan.

Välj huvudkategori

  • Före resan
  • På resdagen
  • Efter din resa
  • All information

All information

  • Hantera din bokning
  • Incheckning & ombordstigning
  • Ombord
  • Våra biljettyper
  • Flyginformation
  • Bagage
  • Resa med husdjur
  • Resa med barn
  • Assistans under resan
  • På flygplatsen

Ombord

  • Mat & dryck
  • Sittplatser ombord
  • Underhållning
  • Reseklasser
  • Wifi

Mat & dryck

Dina alternativ för mat och dryck ombord varierar beroende på din destination, hur länge flygningen varar och tiden på dagen. På de flesta flygningarna kan du, om måltider inte ingår med din biljett, köpa snacks och drycker från vår cafémeny ombord. Och kaffe, te och vatten ingår alltid.

Måltider och snacks ombord

  • Kaffe, te och vatten serveras alltid utan kostnad.

  • I SAS Plus och SAS Business ingår måltider och snacks.

  • I SAS Go kan du köpa snacks, lättare måltider och drycker från vår kafémeny ombord.

  • På flygningar till och från destinationer utanför Europa ingår alltid måltider, och du kan välja att uppgradera till en trerätters premiummåltid från vår exklusiva meny.

  • Om du har specifika kostbehov eller önskemål kan du begära en specialmåltid om din flygning omfattar måltidsservering.

Allergi & intolerans

SAS serverar inga jordnötter eller produkter som innehåller jordnötter på våra flygningar. Observera dock att maten och andra artiklar vi serverar ombord kan innehålla spår av jordnötter eller andra allergener, vilket innebär att vi inte kan garantera en allergenfri flygning. Vi kan dessutom inte förhindra andra resenärer från att ta med mat eller andra produkter som innehåller allergener ombord.

  • Om du har allvarliga allergier rekommenderar vi att du tar med dig akutläkemedel och rådfrågar din läkare innan du reser.

  • Om du har en jordnötsallergi ber vi dig att du informerar kabinpersonalen när du går ombord. Vi ber andra resenärer att inte äta jordnötter eller jordnötsbaserade produkter under flygresan, men vi kan inte garantera andra resenärers efterlevnad.

Specialmåltider

Vi erbjuder ett urval av specialmåltider på flygningar med SAS, för resenärer med specifika kostbehov eller önskemål. Om din flygning omfattar måltidsservering kan du beställa en specialmåltid i stället för standardmåltiden.

Typer av specialmåltider

Här är några av de specialmåltider du kan beställa:

  • Diet-/medicinsk måltid (t.ex. laktosfri och glutenfri)

  • Asiatisk måltid (rätter från olika matkulturer)

  • Vegetarisk måltid (inklusive veganska och lakto-ovo-alternativ)

  • Barnmåltid (på vissa flygningar)

Hur man beställer specialmåltider

  • Om du reser i SAS Go utanför Europa kan du beställa en specialmåltid online från tio dagar fram till 24 timmar före avgång.

  • Om du reser i SAS Plus eller SAS Business kan du beställa en specialmåltid genom att kontakta SAS kundservice.

Frågor och svar






Ge oss feedback!

Kontakta SAS kundservice

Om du vill kontrollera, ändra eller avboka en bokning eller lägga till tilläggstjänster är det snabbaste alternativet att logga in på Mina resor

Chatta med oss

Medellång väntetid. Vår chattbot Ture kan hjälpa dig dygnet runt med de vanligaste frågorna. Och om Ture inte kan hjälpa dig, kan du chatta med en representant.

Ring oss

Längsta väntetid. Kontakta oss genom att ringa SAS Customer Service eller vår särskilda hjälplinje för EuroBonus Guld/Diamant.