Vi har uppdaterat våra villkor och vår integritetspolicy. Dessutom gör vi det enklare för dig att få tillgång till dina personuppgifter och förstå hur de används. Nedan kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och förvarar dem i säkerhet.
SAS behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig de resetjänster du har köpt, se till så att ditt bagage når din destination och hantera eventuella problem i samband med din resa. Vi använder även dessa uppgifter till att förbättra våra produkter och tjänster. Uppgifterna baseras på din bokningsreferens och behandlas i enlighet med IATA-standarden PNR ("passenger name record" eller "passagerares namnregister"). När du har avslutat din resa raderar vi ditt passnummer men behåller bokningsreferensen för framtida referens.
SAS samarbetar med ett antal leverantörer, inklusive flygplatser, markhantering, resebyråer, IT-tjänster, myndigheter och andra serviceleverantörer som callcenter, hotell och transportbolag. Dessutom kan resebyråer världen över ta del av information om SAS tillgängliga flygningar och stolar genom globala distributionssystem som Amadeus, Abacus och Travelport. Dessa system faller även under GDPR.
Leverantörer behandlar dina personuppgifter enligt ett dataskyddsavtal ("data protection agreement" eller DPA) eller datautbytesavtal ("data exchange agreement" eller DEA). Dina uppgifter får endast användas i samband med de tjänster som du har köpt.
Personuppgifter som är relaterade till resenärer lagras i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Lettland, Polen, Indien och USA.
SAS behandlar dina personuppgifter så att du kan njuta av förmåner och tjäna och använda EuroBonus-poäng på erbjudanden. Vi använder också dina uppgifter för att skicka dig personliga erbjudanden och för att identifiera dig i hela resekedjan så att vi kan erbjuda dig relevanta förmåner och information. Vi samarbetar även med ett antal partners som även de behandlar dina personuppgifter så att du kan tjäna och använda poäng utanför SAS.
Namn, adress, telefonnummer, e-post, medlemsnivå
Personuppgifter som är relaterade till EuroBonus-medlemmar lagras i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Lettland, Polen, Indien och USA.
SAS behandlar dina personuppgifter för att underlätta för dig när du reser, tillhandahålla de resetjänster du köpt och ge dig personliga erbjudanden. Genom att ge SAS tillgång till dina personuppgifter blir det lättare för dig att använda SAS digitala tjänster (med hjälp av förifyllda bokningsformulär, resehistorik, osv.).
Du kan när som helst aktivera eller avaktivera dina personliga erbjudanden. Om du avaktiverar kommer inte längre dina personuppgifter att behandlas för att skicka dig personliga erbjudanden.
Personuppgifter som är relaterade till SAS-kontoinnehavare lagras i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Lettland, Polen, Indien och USA.
SAS behandlar personuppgifter som de företag som är medlemmar i SAS Företagsprogram tillhandahållit oss för att kunna leverera resetjänster. SAS delar även information om resenärerna med företaget. Detta inkluderar information om vem som rest vart och när samt vilka tjänster de köpt.
Personuppgifter som är relaterade till företagsresor lagras i Norge, Danmark, Sverige, Lettland, Indien och USA.
Känsliga uppgifter avser uppgifter som är relaterade till en persons grundläggande rättigheter och friheter, vilka kan komma att begränsas om uppgifterna behandlas. SAS behandlar känsliga uppgifter som tillhandahållits av resenärerna så att vi kan erbjuda samma tjänster till alla resenärer och leverera de tjänster som köpts. Detta betyder att SAS även delar känslig information med tredje parter under resans gång. Dessa uppgifter kallas för SSR-information ("special service request" eller "begäran om speciell service") och följer en IATA-standard som används inom hela flygbranschen.
En cookie är en liten textfil som innehåller information och lagras i din dator eller mobila enhet. SAS använder cookies för att förbättra din upplevelse när du använder SAS webbplats.
En typ av cookie sparar en fil permanent i din enhet. Denna cookie används för att anpassa webbplatsen baserat på dina val och historik.
En annan vanlig typ av cookie är en sessionscookie som skickas mellan din dator och servern för att samla in information. Sessionscookies sparas inte när du stänger din webbläsare. Läs mer om hur cookies fungerar på allaboutcookies.org.
Vi arbetar konstant med att förbättra vår webbplats genom att analysera användarbeteende med hjälp av verktyg som Google Analytics och Adobe Analytics.
Beteendebaserad reklam online är ett sätt att visa annonser på de webbplatser du besöker och göra dem mer relevanta för dig och dina intressen.
Du kan hantera dina inställningar genom att läsa vår cookiepolicy
SAS personal har fått information och utbildats om GDPR. SAS leverantörer har också informerats om de nya GDPR-reglerna.
SAS har utsett dataskyddsombud och dataskyddsambassadörer genom hela organisationen för att säkerställa att alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.
SAS kommer att underrätta dig och berörda myndigheter om dina uppgifter kränks.
All personal på SAS som bearbetar och hanterar personuppgifter måste skriva under ett dataskyddsavtal för att säkerställa att GDPR efterlevs.
Alla SAS-partners som fungerar som kontrollanter måste skriva under ett datautbytesavtal för att säkerställa att GDPR efterlevs.
SAS arbetar konstant med att förbättra informationssäkerheten enligt ISO 27001
Du har rätt att be om en kopia av de personuppgifter SAS har om dig. Det kostar inget att beställa en kopia. Ytterligare förfrågningar medför en administrativ avgift. SAS avser att skicka dig en dig en länk där uppgifterna kan laddas ner inom 30 dagar efter att vi fått in din förfrågan.
SAS sparar inte ditt passnummer eller personnummer. Om du är EuroBonus-medlem, SAS Travel Pass-innehavare eller har ett SAS konto så måste du logga in för att be om en kopia av dina personuppgifter. Alla andra resenärer identifieras med namn, e-post och telefonnummer. Vi behöver all denna information för att identifiera dig.
SAS behandlar inga uppgifter om resenärer under 18 år i något annat syfte än för en viss resa.
För att få reda på vilka uppgifter SAS har samlat in om dig kan du logga in och beställa en kopia av dina personuppgifter
Även om du inte har ett konto hos SAS kan du ändå beställa en kopia av dina personuppgifter
Du har rätt att be att SAS raderar alla uppgifter vi har om dig. Det kan ta SAS upp till 30 dagar att radera alla dessa uppgifter.
Om du utövar din rätt att bli bortglömd kommer ditt EuroBonus-medlemskap/SAS-konto att avslutas och alla dina poäng kommer att raderas. Du kommer inte heller att kunna använda samma digitala tjänster som tidigare. Om du är en SAS Travel Pass-innehavare kan endast ditt företag utöva din rätt att bli bortglömd när det gäller de uppgifter som är kopplade till ditt SAS Travel Pass.
Uppmärksamma också att SAS inte kan radera alla personuppgifter. För att skydda dig från bedrägeri kommer PNR-data inte att raderas i enlighet med Europaparlamentet och Europakommissionens regel EC 261/2004. Om resenären begått någon handling som uppfyller ICAO-resolutionen "A33-4 Antagande av nationell lagstiftning om vissa brott som begås ombord civila flygningar (bråkiga/störande passagerare)" så kommer dessa uppgifter inte att raderas.
Om du vill utöva din rätt att bli bortglömd bör du gå igenom följande checklista innan du skickar in din förfrågan.
SAS har utsett ett dataskyddsombud som hjälper våra resenärer och säkerställer efterlevnad av GDPR.
Om du har frågor eller behöver hjälp kan du kontakta SAS dataskyddsombud på dataprotectionofficer@sas.se