Din flygning är inställd

Om din flygning har ställts in av SAS kommer vi att göra vårt bästa för att ta hand om dig och hålla dig informerad.

Så här hjälper vi dig

Vi informerar dig så snart som möjligt via sms och/eller e-post baserat på kontaktuppgifterna i din bokning. Därför att det viktigt att du ser till att kontaktuppgifterna är aktuella för alla passagerare som reser med dig. Du kan granska kontaktuppgifterna och din resa i Mina bokningar

Dina tre alternativ vid en inställd flygresa av SAS

1. Ombokning

SAS startar ombokningsprocessen omedelbart när en flygning ställs in. Vi kommer att göra vårt bästa för att omboka dig till din slutliga destination snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor.

Vi meddelar dig omedelbart när ombokningen är genomförd. Om den nya flygningen passar dig behöver du inte göra något mer än att se till att också övriga som reser med dig får informationen.

2. Ombokning till senare datum

Om vårt förslag till ombokning inte passar dig, kan du boka om din flygning under likvärdiga transportvillkor till ett datum som du finner lämpligt.

  • Om du inte accepterar det föreslagna ombokningsalternativet eller önskar ändra resedatum, vänligen kontakta SAS Customer Service

Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar den för att få hjälp.

3. Återbetalning

Rätt till en fullständig återbetalning inom sju dagar.

  • Du har rätt till en fullständig återbetalning av din oanvända biljett om du bestämmer dig för att inte resa.

  • Du har rätt till fullständig återbetalning av hela biljettpriset inom 7 dagar om du bestämmer dig för att inte resa. Detta gäller även den del av resan som inte är berörd, t ex om utresan är inställd men inte hemresan. Du har då rätt att få fullständig återbetalning även för hemresan, under förutsättning av båda resorna ingår i samma bokning. Mer information om vilka bestämmelser som gäller finns i artikel 3 EU-passagerares rättigheter

För att begära återbetalning, logga in på Mina bokningar

Om du bokade din resa via en resebyrå/online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar den för att få hjälp eller ansök om återbetalning online

Dina rättigheter

Om din avgång är försenad med mer än två timmar har du rätt till måltider och alkoholfri dryck i skälig proportion till väntetiden. Utlägg för måltider och alkoholfri dryck ska vara skäliga. Se till att behålla dina kvitton i original.

Om du behöver logi (och inte rimligen kan återvända hem) har du rätt till hotellrum då övernattning under en eller flera nätter blir nödvändig eller då en längre vistelse än den du planerat blir nödvändig. Du har också rätt till transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten. Utlägg för hotellrum och transport ska vara skäliga. Du har också rätt till två telefonsamtal eller att skicka två e-postmeddelanden.

Se till att behålla dina kvitton i original.

Om din flygning är försenad på grund av en orsak som ligger inom vår kontroll kan du ha rätt till kompensation i enlighet med EU-förordning 261/2004

Begär EU-kompensation genom att fylla i vårt formulär online

När har du inte rätt till EU-ersättning

  • Om du har blivit informerad mer än 14 dagar före ditt ursprungliga planerade avresedatum.

  • Om flygningen ställdes in på grund av extraordinära omständigheter (t.ex. dåligt väder) som inte kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder vidtagits.

Du kan läsa mer om dina rättigheter i våra villkor på sidorna Resevillkor och EU-passagerares rättigheter

Obs! I allmänhet ersätter vi inte följdkostnader till en försening såsom t ex kostnader för förlorad arbetsinkomst, förbetalda evenemang och upplevelser.

Ersättning för utlägg

Om du drabbats av extra utgifter på grund av ett försenat eller inställt flyg kan du begära ersättning genom vårt onlineformulär

Se till att bifoga en kopia av dina kvitton i original.

Tredje parter tar oftast ut en betydande avgift för att hjälpa dig med ditt anspråk och därför är det ekonomiskt mer fördelaktigt för dig att rikta ditt anspråk direkt till SAS.