sök

FÖRSLAG

  • loader Inget annat innehåll att visa
Service och feedback

Service och feedback

Du känner antagligen till det mesta om våra flygresor. Här följer dock en del praktisk information som kan vara till hjälp för resan. 

Gick något fel under din resa?

Vi hjälper dig gärna efter att du har slutfört din resa. Använd formuläret nedan för att berätta om något gick fel, så kontaktar vi dig så snart som möjligt. Kontakta SAS Sales & Service om du har frågor om SAS EuroBonus.

Saknar du EuroBonus-poäng? Logga in till din profil och registrera dina saknade poäng.

Du kan få dina frågor om EuroBonus besvarade i våra frågor och svar.


Ombokning

  • Du kan ändra tidpunkt och datum för din resa (men inte rutt) på de flesta resor som bokas på vår webbplats, mot en avgift från 600 DKK/NOK/SEK/65 EUR/71 USD per person och flyg inom Europa. Om den nya biljetten kostar mer än det ursprungliga biljettpriset måste du även betala mellanskillnaden.
  • Om du reser med SAS kan du ändra namnet på din biljett eller överlåta biljetten till en annan resenär fram till en timme före avgången (dock ej för resor som redan har påbörjats).


24 timmars öppet köp

Hos SAS kan du boka din resa utan att tveka, eftersom du alltid har möjlighet att ångra dig.

  • Om du bokar på vår webbplats eller via SAS Sales & Service har du öppet köp i 24 timmar. Det innebär att du kan avboka resan utan kostnad inom 24 timmar efter bokningen och få full återbetalning. Avboka resan under Mina resor. Sök efter din bokning och välj Avboka. Observera att för avbokningar inom 24 timmar har beloppet normalt inte debiterats, utan bara reserverats. Det reserverade beloppet frisläpps omedelbart, beroende på vilket företag som har utfärdat kortet. Om beloppet har debiterats kommer det att återbetalas till samma kort. Det tar normalt 3–5 bankdagar innan det visas på ditt kontoutdrag.

  • Om du bokar mindre än 24 timmar före avresan har du möjlighet att avboka den upp till 12 timmar före avresan och få full återbetalning.

  • Öppet köp under 24 timmar gäller om du avbokar hela resan. Om du ändrar biljetten inom 24 timmar gäller andra regler beroende på typ av biljett. 

  • Om du gör en ändring av biljetten och därefter avbokar resan inom 24 timmar efter bokningstillfället får du tillbaka kostnaden för biljetten men inte kostnaden för ändringen. Om du ändrar en biljett som inte är återbetalbar till en biljett som är återbetalbar och sedan avbokar resan återbetalas endast prisskillnaden mellan den ursprungliga bokningen och den nya bokningen.

  • Om du köper avbokningsskydd från Europ Assistance när du bokar på sas.se och sedan avbokar resan, kommer Europ Assistance att återbetala försäkringsbeloppet automatiskt inom 7–10 dagar.  

  • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas av säljaren.


Avbokningar och återbetalningar

Läs avsnittet om 24 timmars öppet köp ovan om du avbokar inom 24 timmar efter bokningen. 

Om du bokade din resa på vår webbplats eller via SAS Sales & Service kan du avboka din bokning nedan. Ditt biljettpris kommer att återbetalas i enlighet med de villkor som gäller för din biljett. Om du har bokat en tur och retur-biljett och endast vill flyga i en riktning kommer du att få återbetalning för den oanvända delen i enlighet med de villkor som gäller för din biljett.

 

Inom Europa

SAS Go Light


Endast skatter och avgifter återbetalas


Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

SAS Go


Endast skatter och avgifter återbetalas


Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

SAS Plus

 

Helt återbetalbar

 

SAS Plus Saver kan återbetalas mot en avgift

Utanför Europa

SAS Go


Endast skatter och avgifter återbetalas

 

Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

SAS Plus

 

Helt återbetalbar

 

SAS Plus Saver kan återbetalas mot en avgift

SAS Business

 

Helt återbetalbar

 

SAS Business Saver kan återbetalas mot en avgift

* USA: Internationell tilläggsavgift. Japan: Bränsletilläggsavgift.

 
  • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas av säljaren.

  • Om du vill avboka hyrbilar, hotell och kombinerade flyg- och hotellbokningar ska du kontakta leverantören.

  • Du kan avboka bonusresor fram till 24 timmar före avgången. Allt du behöver göra är att logga in och söka efter bokningen under Mina resor. Sedan väljer du Avboka. Resan avbokas och alla återbetalbara skatter sätts in på ditt konto inom 3–4 arbetsdagar. Alla giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Om du bokade via SAS Sales & Service kan du använda formuläret nedan. 


Beställ kvitton

Vi hjälper gärna till med att hantera alla delar av dina resor. Om du behöver ett kvitto kan du beställa en bokningsbekräftelse som skickas till e-postadressen på din bokning. Om du vill ha kvitton för resor som har bokats under en viss period kan du använda formuläret nedan.


Vad tycker du om vår webbplats?  

Vi arbetar ständigt med att ge dig bästa möjliga digitala upplevelser. Därför uppmanar vi dig att kontakta oss om du anser att det finns något som vi kan göra bättre. Vi kommer att anstränga oss för att tillgodose dina önskemål.


Kontakta SAS


Tvistlösning online

SAS strävar ständigt efter att erbjuda dig som kund bästa möjliga service och för oss är det viktigt att du är nöjd med oss som flygbolag. Om du efter vår hantering av ditt ärende inte skulle vara nöjd med SAS slutliga besked är du välkommen att kontakta Allmänna reklamationsnämnden för en oberoende och kostnadsfri bedömning:

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm www.arn.se

 

Vänligen notera att du måste kontakta Allmänna reklamationsnämnden inom 12 månader från den dag då du först kontaktade SAS. 

Du kan se en förteckning över relevanta myndigheter som säkerställer resenärers juridiska rättigheter. Europeiska kommissionen tillhandahåller dessutom en plattform för tvistlösning online. Om du inte håller med om SAS beslut kan du gärna använda plattformen.

Kontaktuppgifter till tillsynsorgan för bl. a. EU-förordning 261/2004 om passagerarrättigheter finner du här.
Kom ihåg att du måste kontakta SAS först innan du går vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller Tvistlösning på nätet. Det gör du via vårt feedback formulär där du även får godkänna våra regler och villkor.
E-post: contacttoflysas@sasair.com