LAND

SPRÅK

MIN FLYGPLATS

    Service och feedback

    Service och feedback

    Du känner antagligen till det mesta om våra flygresor. Här följer dock en del praktisk information som kan vara till hjälp för resan. 


    Ombokning

    • Du kan ändra tidpunkt och datum för din resa (men inte rutt) på de flesta resor som bokas på SAS webbplats, mot en avgift från 600 DKK/NOK/SEK/65 EUR/71 USD per person och riktning inom Europa. Om den nya biljetten kostar mer än det ursprungliga biljettpriset måste du även betala mellanskillnaden.
    • Gå till Mina bokningar
    • Sök efter din bokningsbekräftelse med hjälp av ditt efternamn och din bokningsreferens.
    • Välj Ändra bokning och boka om till din nya flygning
    • Välj den flygning som du vill ändra och ange den nya tiden eller det nya datumet.
    • Ange dina betalningsuppgifter och bekräfta ändringen.
    • För flygningar som utförs av SAS kan du ändra namnet på din biljett eller överlåta biljetten till en annan resenär fram till en timme före avgången (dock ej för resor som redan har påbörjats).
    • Det kostar 600 DKK/NOK/SEK/65 EUR/71 USD per biljett att ändra namn på biljetten. 
    • Vuxna kan inte resa på barn- eller ungdomsbiljetter.
    • Du kan inte ändra namn på biljetten för en redan påbörjad resa.
    • Observera att andra regler kan gälla hos andra flygbolag än SAS och Widerøe. 
    • Kontakta SAS Sales & Service om du vill ändra namnet på din biljett eller överlåta biljetten till en annan resenär


    24 timmars öppet köp

    Hos SAS kan du boka din resa utan att tveka, eftersom du alltid har möjlighet att ångra dig.

    • Bokar du på SAS webbplats eller via SAS Sales & Service har du öppet köp i 24 timmar. Det innebär att du kan avboka resan utan kostnad inom 24 timmar efter bokningen och få full återbetalning. Avboka resan under "Mina resor". Sök efter din bokning och välj "Avboka". Pengarna återbetalas till ditt konto/kreditkort inom 3–4 arbetsdagar.

    • Om du bokar mindre än 24 timmar före avresan har du möjlighet att avboka den upp till 12 timmar före avresan och få full återbetalning.

    • Öppet köp under 24 timmar gäller om du avbokar hela resan. Om du ändrar biljetten inom 24 timmar gäller andra regler beroende på typ av biljett. 

    • Om du gör en ändring av biljetten och därefter avbokar resan inom 24 timmar efter bokningstillfället får du tillbaka kostnaden för biljetten men inte kostnaden för ändringen. Om du ändrar en biljett som inte är återbetalbar till en biljett som är återbetalbar och sedan avbokar resan, återbetalas endast prisskillnaden mellan den ursprungliga bokningen och den nya bokningen.

    • Om du köper avbokningsskydd från Europ Assistance när du bokar på sas.se och sedan avbokar resan, kommer Europ Assistance att återbetala försäkringsbeloppet automatiskt inom sju till tio dagar.  

    • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas från den plats där de köptes.


    Avbokning och återbetalning

    För avbokning inom 24 timmar efter bokning, se 24 timmars öppet köp ovan. 

    Om du bokade din resa på SAS webbplats eller på telefon till SAS Sales & Service kan du avboka din bokning nedan. Din förfrågan behandlas inom sju dagar, men om du endast avbokar en del av resan kommer återbetalningen att göras när resan är avslutad.

    Inom Europa

    SAS Go Light


    Endast skatter och avgifter återbetalas


    Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

    SAS Go


    Endast skatter och avgifter återbetalas


    Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

    SAS Plus

     

    Helt återbetalbar

     

    SAS Plus Saver kan återbetalas mot en avgift

    Utanför Europa

    SAS Go Light


    Endast skatter och avgifter återbetalas


    Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

    SAS Plus

     

    Helt återbetalbar

     

    SAS Plus Saver kan återbetalas mot en avgift

    SAS Business

     

    Helt återbetalbar

     

    SAS Business Saver kan återbetalas mot en avgift

    * USA: Internationell tilläggsavgift. Japan: Bränsletilläggsavgift.

     

    • Om du har köpt en helt återbetalbar tur-/returbiljett kan du få den delvis återbetalad om du väljer att endast flyga i en riktning. Vi kommer att återbetala prisskillnaden mellan den ursprungliga biljetten och priset för en enkelbiljett vid köptillfället.
       
    • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas från den plats där de köptes.
       
    • För att avboka hyrbilar, hotell och kombinerade flyg- och hotellbokningar, vänligen kontakta leverantören direkt

     

    EuroBonus-biljetter kan avbokas upp till 24 timmar före avgång när du är inloggad – gå till ”Mina resor” och välj din bokning. Välj ”Avboka”. Resan avbokas och återbetalbara skatter sätts in på ditt konto inom 3–4 bankdagar. Giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Använd formuläret nedan för att begära avbokning och återbetalning av biljetter som bokats via telefon.

    Tack för din förfrågan. Den har skickats till vår återbetalningsavdelning. Vi gör vårt bästa för att behandla ditt ärende så snart som möjligt. När biljetten är återbetald kommer du att få ett kvitto på din återbetalning via e-post. Kontakta SAS Sales and Service om du har ytterligare frågor om din avbokning/återbetalning.
    Formuläret skickades tyvärr inte. Försök igen om en stund.

    Om nej, fyll i namnen på de passagerare som ska avbokas:


    Gick något fel under din resa?

    Resenärer som du själv vet exakt vad de behöver när de flyger med oss. Berätta om det finns något som vi kan göra för att du ska få en ännu bättre upplevelse. 


    Beställ kvitto

    Vi hjälper gärna till med att hantera alla delar av dina resor. Om du behöver ett kvitto kan du beställa en bokningsbekräftelse som skickas till e-postadressen på din bokning. Om du vill ha kvitton för resor som har bokats under en viss period kan du fylla i uppgifterna nedan.

    Vänligen logga in för denna funktion


    Vad tycker du om vår webbplats?  

    Vi gör vårt bästa för att göra det lätt för dig att planera och hantera dina resor på våra digitala platser. Därför uppmanar vi dig att kontakta oss om du anser att det finns något som vi kan göra bättre. Vi kommer att anstränga oss för att tillgodose dina önskemål.

    Vänligen logga in för denna funktion


    Kontakta SAS

    Kontakta oss här

    Vi använder cookies för att göra din upplevelse så bra som möjligt. Genom att använda denna sida samtycker du till du vår cookiepolicy