Service och feedback

Service och feedback

Du känner antagligen till det mesta om våra flygresor. Här följer dock en del praktisk information som kan vara till hjälp för resan. 

Gick något fel under din resa?

Vi hjälper dig gärna efter att du har slutfört din resa. Använd formuläret nedan för att berätta om något gick fel, så kontaktar vi dig så snart som möjligt. Kontakta SAS Sales & Service om du har frågor om SAS EuroBonus.

Saknar du EuroBonus-poäng? Logga in på din profil och registrera dina saknade poäng.

Du kan få dina frågor om EuroBonus besvarade i vår FAQ.


Ombokning

  • Du kan ändra tidpunkt och datum för din resa (men inte rutt) på de flesta resor som bokas på vår webbplats, mot en avgift från 600 DKK/NOK/SEK/65 EUR/71 USD per person och flyg inom Europa. Om den nya biljetten kostar mer än det ursprungliga biljettpriset måste du även betala mellanskillnaden.
  • Om du reser med SAS kan du ändra namnet på din biljett eller överlåta biljetten till en annan resenär fram till en timme före avgången (dock ej för resor som redan har påbörjats).


24 timmars öppet köp

Hos SAS kan du boka din resa utan att tveka, eftersom du alltid har möjlighet att ångra dig.

  • Om du bokar på vår webbplats eller via SAS Sales & Service har du öppet köp i 24 timmar. Det innebär att du kan avboka resan utan kostnad inom 24 timmar efter bokningen och få full återbetalning. Avboka resan under Mina resor. Sök efter din bokning och välj Avboka. Pengarna återbetalas till ditt konto/kreditkort inom 3–4 dagar.

  • Om du bokar mindre än 24 timmar före avresan har du möjlighet att avboka den upp till 12 timmar före avresan och få full återbetalning.

  • Öppet köp under 24 timmar gäller om du avbokar hela resan. Om du ändrar biljetten inom 24 timmar gäller andra regler beroende på typ av biljett. 

  • Om du gör en ändring av biljetten och därefter avbokar resan inom 24 timmar efter bokningstillfället får du tillbaka kostnaden för biljetten men inte kostnaden för ändringen. Om du ändrar en biljett som inte är återbetalbar till en biljett som är återbetalbar och sedan avbokar resan återbetalas endast prisskillnaden mellan den ursprungliga bokningen och den nya bokningen.

  • Om du köper avbokningsskydd från Europ Assistance när du bokar på sas.se och sedan avbokar resan, kommer Europ Assistance att återbetala försäkringsbeloppet automatiskt inom 7–10 dagar.  

  • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas av säljaren.


Avbokningar och återbetalningar

Läs avsnittet om 24 timmars öppet köp ovan om du avbokar inom 24 timmar efter bokningen. 

Om du bokade din resa på vår webbplats eller på telefon till SAS Sales & Service kan du avboka din bokning nedan. Din förfrågan behandlas inom sju dagar. Om du endast avbokar en del av resan kommer återbetalningen att göras när resan är avslutad.

 

Inom Europa

SAS Go Light


Endast skatter och avgifter återbetalas


Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

SAS Go


Endast skatter och avgifter återbetalas


Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

SAS Plus

 

Helt återbetalbar

 

SAS Plus Saver kan återbetalas mot en avgift

Utanför Europa

SAS Go


Endast skatter och avgifter återbetalas

 

Inrikes-/utrikesavgifter* återbetalas ej

SAS Plus

 

Helt återbetalbar

 

SAS Plus Saver kan återbetalas mot en avgift

SAS Business

 

Helt återbetalbar

 

SAS Business Saver kan återbetalas mot en avgift

* USA: Internationell tilläggsavgift. Japan: Bränsletilläggsavgift.

 

  • Om du har bokat en tur-returbiljett och endast vill flyga i en riktning kan du få biljetten delvis återbetalad. Vi kommer att återbetala prisskillnaden mellan den ursprungliga biljetten och priset för en enkelbiljett vid köptillfället.

  • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas av säljaren.

  • Om du vill avboka hyrbilar, hotell och kombinerade flyg- och hotellbokningar, kan du kontakta 

  • Du kan avboka bonusresor fram till 24 timmar före avgången. Allt du behöver göra är att logga in och söka efter bokningen under Mina resor. Sedan väljer du Avboka. Resan avbokas och alla återbetalbara skatter sätts in på ditt konto inom 3–4 arbetsdagar. Alla giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Om du bokade via SAS Sales & Service kan du använda formuläret nedan. 


Beställ kvitton

Vi hjälper gärna till med att hantera alla delar av dina resor. Om du behöver ett kvitto kan du beställa en bokningsbekräftelse som skickas till e-postadressen på din bokning. Om du vill ha kvitton för resor som har bokats under en viss period kan du använda formuläret nedan.


Vad tycker du om vår webbplats?  

Vi arbetar ständigt med att ge dig bästa möjliga digitala upplevelser. Därför uppmanar vi dig att kontakta oss om du anser att det finns något som vi kan göra bättre. Vi kommer att anstränga oss för att tillgodose dina önskemål.


Kontakta SAS

Kontakta oss här


Tvistlösning online

Du kan se en förteckning över relevanta myndigheter som säkerställer passagerares juridiska rättigheter här. Europeiska kommissionen tillhandahåller dessutom en plattform för tvistlösning online. Om du inte håller med om SAS beslut kan du gärna använda plattformen Online Dispute Resolution.