Avbokning och återbetalning

Om du inte kan resa och behöver avboka din resa kan du ha rätt till återbetalning. Nedan följer information om reglerna för återbetalning av biljetter och om hur du ansöker om återbetalning.

Regler för återbetalning

Återbetalningsreglerna skiljer sig åt beroende på om det är du eller SAS som ställer in resan. För resor som du ställer in utan att SAS dessförinnan ställt in flygningen gäller följande.

Generellt

Det återbetalda beloppet är baserat på biljettreglerna. Vissa biljetter är helt återbetalbara, medan andra är icke-återbetalbara eller kräver att du betalar en serviceavgift för att behandla återbetalningen. Skatter återbetalas alltid om du avbokar en resa, oavsett biljettyp. Alla återbetalningar görs till den ursprungliga betalningsmetod som användes för inköpet.

Obs! Om du avbokar din resa återbetalas inga serviceavgifter, avbokningsavgifter eller avgifter för eventuella tilläggstjänster (t.ex. förvald sittplats, måltider, tillgång till lounge)

Helt återbetalbara biljetter

Du har rätt till fullständig återbetalning om du avbokar din biljett i enlighet med SAS 24-timmars bokningspolicy eller om du har köpt en av följande biljetter:

  • SAS Go Pro (utom till/från Kina)

  • SAS Plus Pro (utom till/från Kina)

  • SAS Business Pro (utom till/från Kina)

  • SAS bonusbiljetter från SAS och Star Alliance om du avbokar senast 24 timmar före din utresa

    • giltiga poäng återbetalas, men utgångna poäng återbetalas inte

    • när du väl har påbörjat en bonusresa återbetalas inga poäng för din hemresa

Obs! Avgifter för tilläggstjänster är icke-återbetalbara om du inte avbokar din biljett inom vår 24-timmars bokningspolicy

Biljetter återbetalbara mot en avgift

Följande biljettyper kan återbetalas mot en avgift:

  • SAS Go Pro (endast till/från Kina)

  • SAS Plus Smart

  • SAS Plus Pro (endast till/från Kina)

  • SAS Business Smart (utom från Kanada och USA)

  • SAS Business Pro (endast till/från Kina)

Icke-återbetalbara biljetter

Vi återbetalar endast skatter och avgifter för följande biljettyper:

Biljetter betalda med poäng och kontanter

Om du betalade din biljett med EuroBonus-poäng kombinerade med en annan betalningsmetod måste du kontrollera återbetalningsreglerna för biljetten.

Så här ansöker du om återbetalning

Biljetter utfärdade av SAS

  • Gå till Mina bokningar

  • Ange din bokningsreferens och ditt efternamn eller logga in.

  • Öppna bokningen och klicka på ”Avbokning och återbetalning”.

  • Välj de resenärer och flygningar du vill ha återbetalning för och klicka på ”Fortsätt”.

Om du av någon anledning inte kan ansöka om återbetalning online kan du ringa SAS Customer Service för att få hjälp.

Obs! Om din flygning har ställts in av SAS kan du välja att boka om till en annan flygning eller begära återbetalning, antingen i form av en SAS Travel Voucher eller få pengarna tillbaka. Gå till Mina bokningar

Om SAS Travel Voucher

Om SAS har ställt in en flygning och du vill ha återbetalning av din biljett har du även möjlighet att välja en resevoucher för det återbetalbara beloppet.

Du eller en annan resenär kan använda vouchern för resor till alla SAS-destinationer. Vouchern är giltig under ett år efter utfärdandedatumet och eventuellt återstående belopp blir återbetalbart ett år efter utfärdandedatumet.

Biljetter utfärdade av en resebyrå

Om du vill begära återbetalning för en flygning som har bokats via en resebyrå eller online-resebyrå rekommenderar vi att du kontaktar resebyrån direkt eller fyller i detta onlineformulär

Avbokning på grund av nekat visum

Du ansvarar för alla handlingar som avser utresa, inresa, hälsa och andra handlingar som krävs enligt lag, regelverk, beslut, krav eller annat villkor i berörda länder.

Med undantag för resor till och från folkrepubliken Kina så återbetalas endast det erlagda biljettpriset i enlighet med biljettregeln vid nekat visum. Om ett visum nekas till eller från folkrepubliken Kina kan du avboka en resa som har bokats direkt via SAS genom att ladda upp en kopia av det officiella nekandet av visumet

Avbokning på grund av dödsfall i den närmaste familjen

I händelse av ett dödsfall inom din närmaste familj kommer vi naturligtvis att hjälpa dig att avboka din resa och återbetala dina biljetter. Fyll i detta onlineformulär

Hantering av återbetalning

Återbetalningsprocessen

  1. När vi har behandlat din begäran om återbetalning skickar vi ett meddelande till dig via e-post för att informera dig om det belopp som kommer att återbetalas. Inget återbetalningsmeddelande genereras för biljetter som har betalats med poäng och kontanter.

  2. Beloppet återbetalas till den ursprungliga betalningsmetod som användes för inköpet. Observera att det kan ta upp till sju arbetsdagar efter att du får återbetalningsmeddelandet innan återbetalningen visas på ditt kontoutdrag.

Är återbetalningen mindre än förväntat?

Återbetalning av biljetter är beroende av följande:

  • Om du avbokade din bokning innan din flygning ställdes in av flygbolaget baseras ditt återbetalningsbelopp på de regler som gäller för din biljett.

  • För SAS Go Light- eller SAS Go Smart-biljetter återbetalas endast skatter. Biljettpriset och utrikes/inrikes avgifter/tilläggsavgifter återbetalas inte.

  • Om du hade en biljett som var återbetalbar mot en avgift återbetalas hela beloppet minus avgiften om det gäller en SAS Plus Smart- och SAS Business Smart-biljett.

  • Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan. I detta fall får du din återbetalning efter att du har slutfört din resa.