Avbokning och återbetalning
Granska återbetalningsreglerna för din biljett för att se vad du har rätt till.
Återbetalningsregler för alla biljettyper
Ditt återbetalningsbelopp är baserat på biljettreglerna. Vi återbetalar inte service- och avbokningsavgifter. Beloppet återbetalas till den betalningsmetod du använde när du köpte biljetten och eventuella tilläggstjänster.
Om din flygning har avbokats av SAS får du fullständig återbetalning, inklusive serviceavgifter, avbokningsavgifter och priset för eventuella tilläggstjänster.
24 timmars öppet köp
Alla biljetter kan avbokas och återbetalas fullständigt inom 24 timmar från inköpstillfället. Om du köpte biljetten mindre än 24 timmar före avgången kan du få fullständig återbetalning om du avbokar biljetten senast tolv timmar före avgången.
Helt återbetalbara biljetter
Du har rätt till fullständig återbetalning i följande scenarier:
Biljettyper: SAS Go Pro, SAS Plus Pro och SAS Business Pro
Bonusresor med SAS och Star Alliance
– du kan avboka bonusresor 24 timmar före utresans avgång
– giltiga poäng återbetalas, men utgångna poäng återbetalas inte
Biljetter som återbetalas mot en avgift
Vissa biljettyper kan återbetalas mot en avgift.
Biljettyper: SAS Plus Smart och SAS Business Smart (utom från Kanada och USA)
Icke-återbetalningsbara biljetter
Vi återbetalar skatter för följande biljettyper:
SAS Go Light
SAS Go Smart
SAS Business Smart (från Kanada och USA)
Ungdomsbiljetter
Biljetter betalda med poäng och pengar
Om du betalade din biljett med EuroBonus-poäng i kombination med ett annat betalningssätt måste du kontrollera återbetalningsreglerna för biljetten.
Hur man avbokar och ansöker om återbetalning
Biljetter utfärdade av SAS
Gå till Mina bokningar.
Sök efter din resa med hjälp av din bokningsreferens och ditt efternamn eller logga in för att visa din bokning. Du kan se din bokningsreferens på din e-biljett eller resplan eller i SAS App.
Öppna bokningen och välj ”Avbokning och återbetalning” och följ anvisningarna.
När bokningen avbokas krediteras det återbetalbara beloppet inom sju arbetsdagar. Om du av någon anledning inte kan ansöka om återbetalning online kan du ringa SAS Customer Service så hjälper en av våra representanter dig.
Biljetter utfärdade av en resebyrå
Om du vill begära återbetalning av en flygbiljett som har bokats via en resebyrå eller online-resebyrå ska du antingen kontakta dem direkt eller fylla i detta formulär.
Voucher
Om SAS har ställt in en flygning och du vill återbetala din biljett har du möjlighet att välja en voucher. Du eller en annan resenär kan använda vouchern för alla SAS-destinationer. Vouchern gäller ett år räknat från utfärdandedatumet. Läs mer om SAS Travel Voucher.
Avbokning på grund av nekat visum
Om ett visum nekas kan du avboka en resa som har bokats direkt via SAS genom att skicka in en kopia av det officiella nekandet av visumet.
Avbokning på grund av dödsfall i den närmaste familjen
Vi är ledsna över att höra om din förlust. Vi hjälper dig med att avboka och få återbetalning för dina biljetter. Fyll i detta formulär.
Återbetalningsstatus
Du kan kontrollera status för din inlämnade begäran om återbetalning eller SAS Travel Voucher när som helst.
Är återbetalningen mindre än förväntat?
Återbetalning av den inköpta biljetten är beroende av:
Om du avbokade din bokning, men ingen av dina flygningar ställdes in av flygbolaget, baseras ditt återbetalningsbelopp på dina biljettregler.
Om din biljett var en SAS Go Light- eller SAS Go Smart-biljett återbetalas endast skatter. Biljettpriset och utrikes/inrikes avgifter/tilläggsavgifter återbetalas inte.
Om du hade en biljett som var återbetalbar mot en avgift återbetalas hela beloppet minus avgiften. SAS Plus Smart och SAS Business Smart är exempel på biljettyper som är återbetalbara mot en avgift.
Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen får du återbetalning i enlighet med biljettreglerna för den oanvända delen. Du får återbetalningen efter att du har slutfört din resa.