Avbokning och återbetalning

Om du inte kan resa och behöver avboka din resa kan du ha rätt till återbetalning. Nedan följer information om reglerna för återbetalning av biljetter och om hur du ansöker om återbetalning.

Återbetalningsregler

Det återbetalda beloppet är baserat på biljettreglerna. Vissa biljetter är helt återbetalbara, medan andra är icke-återbetalbara eller kräver att du betalar en serviceavgift för att behandla återbetalningen. Skatter återbetalas alltid om du avbokar en resa, oavsett biljettyp. Alla återbetalningar görs till den ursprungliga betalningsmetod som användes för inköpet.

Obs!

  • Om du avbokar din resa återbetalas inga serviceavgifter, avbokningsavgifter eller avgifter för eventuella tilläggstjänster (t.ex. förvald sittplats, måltider, tillgång till lounge).

  • Om din flygning har avbokats av SAS får du fullständig återbetalning, inklusive serviceavgifter, avbokningsavgifter och avgifter för eventuella tilläggstjänster.

Helt återbetalbara biljetter

Du har rätt till fullständig återbetalning om du avbokar din biljett inom vår flexibla 24-timmars bokningspolicy eller om du har köpt en av följande biljetter:

  • SAS Go Pro

  • SAS Plus Pro

  • SAS Business Pro (utom till/från Kina)

  • SAS bonusbiljetter från SAS och Star Alliance om du avbokar senast 24 timmar före din utresa

    • giltiga poäng återbetalas, men utgångna poäng återbetalas inte

    • när du väl har påbörjat en bonusresa återbetalas inga poäng för din hemresa

Obs!

Biljetter återbetalbara mot en avgift

Följande biljettyper kan återbetalas mot en avgift:

  • SAS Go Pro

  • SAS Plus Smart/SAS Plus Pro

  • SAS Business Smart (utom från Kanada och USA)

  • SAS Business Pro (endast till/från Kina)

Icke-återbetalbara biljetter

Icke-återbetalbara biljetter kan inte återlämnas mot återbetalning. Men vi återbetalar skatter för följande biljettyper:

Biljetter betalda med poäng och kontanter

Om du betalade din biljett med EuroBonus-poäng kombinerade med en annan betalningsmetod måste du kontrollera återbetalningsreglerna för biljetten.

Hur man ansöker om återbetalning

Biljetter utfärdade av SAS

  • Gå till Mina bokningar

  • Ange din bokningsreferens och ditt efternamn eller logga in.

  • Öppna bokningen och klicka på ”Avbokning och återbetalning”.

  • Välj de resenärer och flygningar du vill ha återbetalning för och klicka på ”Fortsätt”.

Om du av någon anledning inte kan ansöka om återbetalning online kan du ringa SAS Customer Service för att få hjälp.

Obs!

Om din flygning har ställts in av SAS kan du välja att boka om till en annan flygning eller begära återbetalning, antingen en SAS Travel Voucher eller pengarna tillbaka. Gå till Mina bokningar

Om SAS Travel Voucher

Om SAS har ställt in en flygning och du vill ha återbetalning av din biljett har du även möjlighet att välja en resevoucher för det återbetalbara beloppet.

Du eller en annan resenär kan använda vouchern för resor till alla SAS-destinationer. Vouchern är giltig under ett år efter utfärdandedatumet och eventuellt återstående belopp blir återbetalbart ett år efter utfärdandedatumet.

Biljetter utfärdade av en resebyrå

Om du vill begära återbetalning för en flygning som har bokats via en resebyrå eller online-resebyrå ska du kontakta dem direkt eller fylla i detta formulär.

Avbokning på grund av nekat visum

Om ett visum nekas kan du avboka en resa som har bokats direkt via SAS genom att ladda upp en kopia av det officiella nekandet av visumet.

Avbokning på grund av dödsfall i den närmaste familjen

I händelse av ett dödsfall inom din närmaste familj kommer vi naturligtvis att hjälpa dig att avboka din resa och återbetala dina biljetter. Fyll i detta formulär.

Återbetalningshantering

Återbetalningsprocessen

  1. När vi har behandlat din begäran om återbetalning skickar vi ett meddelande till dig via e-post för att informera dig om det belopp som kommer att återbetalas. Inget återbetalningsmeddelande genereras för biljetter som har betalats med poäng och kontanter.

  2. Beloppet återbetalas till den ursprungliga betalningsmetod som användes för inköpet. Observera att det kan ta upp till sju arbetsdagar efter att du får återbetalningsmeddelandet innan återbetalningen visas på ditt kontoutdrag.

Är återbetalningen mindre än förväntat?

Återbetalning av biljetter är beroende av följande:

  • Om du avbokade din bokning innan din flygning ställdes in av flygbolaget baseras ditt återbetalningsbelopp på de regler som gäller för din biljett.

  • För SAS Go Light- eller SAS Go Smart-biljetter återbetalas endast skatter. Biljettpriset och utrikes/inrikes avgifter/tilläggsavgifter återbetalas inte.

  • Om du hade en biljett som var återbetalbar mot en avgift återbetalas hela beloppet minus avgiften om det gäller en SAS Plus Smart- och SAS Business Smart-biljett.

  • Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan. I detta fall får du din återbetalning efter att du har slutfört din resa.

På grund av den senaste strejken och ett stort antal förfrågningar om återbetalning ber vi dig att ha lite tålamod med oss, eftersom behandlingstiderna kan vara längre än vanligt.