SAS använder cookies för att förbättra din upplevelse och för att göra ditt besök på vår hemsida så trevligt som möjligt. Vissa cookies är tekniskt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid aktiverade. Vi använder även cookies för att kunna analysera dina intressen baserat på sökningar och andra beteenden under ditt besök på webbplatsen.
Genom att klicka på ’Jag accepterar’ samtycker du till alla våra cookies. Vänligen observera att din upplevelse kan komma att påverkas om du väljer att inte acceptera samtliga cookies, samt att områden och funktioner på webbplatsen eventuellt inte kommer fungera korrekt.
I Cookie inställningar kan du ge ett kontrollerat samtycke. Läs mer om hur vi använder cookies och hur du ändrar dina inställningar i vår Cookiepolicy
Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska komma fram i tid. Om din flygning har blivit försenad eller inställd gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.
I dessa utmanande situationer är det viktigt att du får veta mer om dina alternativ, vad SAS gör och vilka rättigheter du har. Vi rekommenderar därför att du läser informationen nedan för att se om du har rätt till kompensation på grund av en försenad eller inställd flygning.
Om en flygning som utförs av SAS försenas eller ställs in kommer vi att göra vårt bästa för att ta hand om dig och hålla dig informerad. Vi har särskilt utsedda team som arbetar dygnet runt, sju dagar i veckan, för hjälpa dig att komma fram till din destination så snart som möjligt.
Du hittar den senaste informationen om din flygning på flyginformationsskärmarna på flygplatsen, i SAS App och på vår hemsida. Du kan också kontrollera din resplan i Mina bokningar.
SAS kommer att stå för rimliga kostnader för mat, alkoholfria drycker och två telefonsamtal under förseningen. Beroende på situationen kommer markpersonalen att dela ut måltidskuponger för mat och dryck medan du väntar på att ditt flyg ska avgå. Om du har ytterligare kostnader som inte kan betalas med kupongerna är det viktigt att du kommer ihåg att du har ansvaret för att begränsa dina kostnader.
Du har rätt till ovanstående om en flygning ställs in eller försenas och förseningen förväntas pågå:
(a) minst två timmar om flygningen är högst 1 500 km eller
(b) minst tre timmar för alla flygningar inom EU som är minst 1 500 km och för alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller
(c) minst fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av (a) eller (b).
Om du blir försenad till nästa dag och behöver ett hotellrum kommer markpersonalen på flygplatsen att göra sitt bästa för att hjälpa dig. Om vi inte har möjlighet att förse dig med ett hotellrum ber vi dig göra egna arrangemang. Vi kommer att ge dig ersättning för rimliga kostnader för ett rum i mellanklass på den plats där du befinner dig.
Vi kommer också att ge dig ersättning för transportkostnaden mellan hotellet och flygplatsen om flygningen försenas till nästa dag. Vi kommer att ersätta kostnaden för resor med tåg, buss eller lokal tunnelbana till och från flygplatsen. Kostnader för taxiresor kommer endast att ersättas om ovanstående transportmedel inte är tillgängliga. Transport i privathyrd limousin eller liknande ersätts ej.
Om du har rätt till ersättning i enlighet med tillämpliga förordningar kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt. Eftersom tredje parter oftast tar ut en betydande avgift för att hjälpa dig med ditt anspråk är det mer gynnsamt att göra ditt anspråk direkt hos SAS.
SAS strävar efter hög kundnöjdhet och efter att efterleva gällande förordning. Om du har drabbats av en inställd eller kraftigt försenad flygning är den grundläggande inställningen att du som passagerare har rätt till ersättning.
Kom dock ihåg att om din flygning ställs in eller försenas på grund av extraordinära omständigheter – t.ex. dåligt väder, begränsningar på flygplatsen eller i luftrummet, politiska oroligheter, säkerhetsrisker eller strejker som inte har kunnat undvikas trots vidtagande av alla rimliga åtgärder – har du inte rätt till sådan ersättning.
Du har ej heller rätt till ersättning om du har blivit erbjuden en ny flygning inom vissa tidsramar eller om du har blivit informerad om att flyget ställs in mer än 14 dagar före avgång.
Observera att du oavsett det ovanstående fortfarande kan vara kvalificerad för förseningstjänster (dvs. utgifter under förseningen för saker som mat och dryck på flygplatsen).
Om du inte har rätt till ersättning bör du kontrollera om ditt reseförsäkringsbolag och/eller din kreditkortsutfärdare kan ersätta dessa kostnader.
Detaljerad information om dina rättigheter i (EG) nr 261/2004