Hoppa till innehåll
  • Boka flyg
  • Mina resor
  • Checka in
  • Lågpriskalender
  • Destinationer
  • EuroBonus
  • Award Finder
  • Hjälp och info
SAS logotype
2025-04-09 12:46:38
  • Hjälp & information

    • Ställ en fråga
    • Kontrollera flygstatus
    • Hitta reseinfo
  • Om oss

    • SAS Group
    • Jobba på SAS
    • Punktlighet
    • Hållbarhet
    • SkyTeam
    • SAS Charter
  • Snabblänkar

    • Skräddarsy din resa
    • Bonusresor med våra partner
    • SAS for Work
    • Travel Pass
    • SAS Sport
  • Inspiration

    • Våra resmål
    • Utvalda flygresor
    • Reseinspiration
    • Stopover

Ladda ner appen

Ladda ner SAS app från App StoreLadda ner SAS app från Google Play
SAS logo
  • Användarvillkor
  • Resevillkor
  • Cookies
  • Hantera din data
  • Tillgänglighetsredogörelse

© 2025 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, org.nr 902001-7720, 195 87 Stockholm

SkyTeam alliance member

Betalningsalternativ
  • Reseinfo
  • Incheckning ombordstigning
  • Resehandlingar

Välkommen till vårt reseinfocenter

Hitta information om din resa med SAS genom att utforska ämnen baserat på var du befinner dig under resan.

Välj huvudkategori

  • Före resan
  • På resdagen
  • Efter din resa
  • All information

Före resan

  • Hantera din bokning
  • Incheckning & ombordstigning
  • Ombord
  • Våra biljettyper
  • Flyginformation
  • Bagage
  • Resa med husdjur
  • Resa med barn
  • Assistans under resan

Incheckning & ombordstigning

För de flesta SAS-flyg är det smidigast att checka in online, från 30 timmar upp till 1 timme före avgång. Då kan du slippa köer, välja sittplats och få ditt digitala boardingkort.

  • Incheckningsalternativ
  • Tider för incheckning & ombordstigning
  • Resehandlingar & inresekrav

Resehandlingar & inresekrav

För att göra din resa så smidig som möjligt bör du se till att du har alla nödvändiga resehandlingar och uppfyller inresekraven för din destination. Det är alltid en god idé att kontrollera allt en extra gång innan du påbörjar resan.  

Alla resenärer måste ha ett giltigt pass eller en giltig resehandling för att checka in till flygen, och alla namn på biljetter måste stämma överens med namnen på pass och annan giltig legitimation. Kom ihåg att kontrollera passkraven för din destination. Om handlingar saknas kan du nekas ombordstigning eller inresa.  

Du ansvarar för att säkerställa att du uppfyller nödvändiga inresekrav innan du beger dig till flygplatsen. SAS ansvarar inte för eventuella följder på grund av underlåtenhet att erhålla nödvändiga handlingar eller bristande efterlevnad av bestämmelser.

Särskilda resekrav för barn

  • Alla barn måste ha ett giltigt pass eller en nationell legitimation.

  • På inrikesflyg får spädbarn (0–2 år) resa utan legitimation tillsammans med en förälder som har en giltig legitimation.

Advanced Passenger Information (APIS)

Innan du reser till vissa länder, inklusive USA och Storbritannien, måste du tillhandahålla vissa uppgifter när du checkar in online (från mellan 22 och 30 timmar före avgång).

Electronic Travel Authorization (ETA)

Ett ETA är ett digitalt inresetillstånd som krävs för resenärer från visumbefriade länder som reser till destinationer som exempelvis Kanada och Storbritannien. Du måste ansöka om ett ETA innan du reser. Det är länkat till ditt pass och gäller normalt upp till fem år eller tills ditt pass utgår.

Electronic System for Travel Authorization, (ESTA)

Ett ESTA är ett ETA specifikt för resenärer som reser in i USA. Det ger medborgare i berättigade länder möjlighet att vistas i USA under upp till 90 dagar utan visum. Du måste ansöka om ett ESTA före avgång och det gäller för flera korttidsbesök.

Mobile Passport Control (MPC)

Upplev en snabbare inresa i USA med appen Mobile Passport Control (MPC) som ger dig möjlighet att skapa en digital profil med hjälp av dina passuppgifter och skicka in din tulldeklaration elektroniskt så att du sparar tid på flygplatsen. Appen är tillgänglig för:

  • Medborgare och personer med uppehållstillstånd i USA

  • Kanadensiska besökare med B1-/B2-visum

  • Resenärer från Visa Waiver Program-kvalificerade länder som har ett godkänt ESTA

Särskilda resekrav enligt destination

Här är det du behöver veta om resehandlingar och inresekrav enligt region eller land.

Resor inom Europa

  • Nordiska medborgare: Inget krav på pass för att resa inom de nordiska länderna (utom Svalbard/Island), men du kan bli ombedd att visa upp din legitimation

  • EU/Schengen: Ett giltigt pass eller en nationell legitimation krävs (EU 1157/2019)

  • Schengenområdet: Inga gränskontroller, men du måste ha en giltig legitimation. Vissa länder (Estland, Frankrike och Lettland) kan också kräva en legitimation vid inresa/utresa

  • Resor utanför Schengenområdet: Ett giltigt pass krävs vid incheckning och ombordstigning.

Resor till/från Storbritannien

  • ETA: Kan krävas för medborgare i vissa länder för vistelser upp till sex månader, inklusive EU- och Schengenmedborgare från den 2 april 2025. Ansök om ett ETA minst tre dagar före avgång för alla resenärer (inklusive barn och spädbarn).

  • Visum/eVisa för Storbritannien: Resenärer som använder ett biometriskt uppehållstillstånd (BRP), ett biometriskt uppehållstillståndskort (BRC) eller en visumetikett måste säkerställa att eVisa-passuppgifterna är aktuella och registrera resehandlingar på sina konton Visa mer om eVisa

Resor till/från USA

  • APIS: Obligatoriskt

  • ESTA: Resenärer som deltar i Visa Waiver-programmet måste erhålla ESTA-godkännande före ombordstigning

  • Adress för första nattens vistelse: Obligatorisk, även för transitvistelser

  • TSA: Personuppgifter inklusive redress-nummer, om tillämpligt

Resor till/från Kanada

  • ETA: för visumbefriade resenärer. Ansök om ett ETA minst 72 timmar före avgång.

Resor till/från Thailand

  • Från den 1 maj 2025 måste alla icke-thailändska resenärer som reser till Thailand fylla i Thailand Digital Arrival Card (TDAC) före ankomst.

  • TDAC får inte fyllas i tidigare än tre dagar före avgång.

  • Thailändska medborgare som återvänder till Thailand behöver inte fylla i TDAC.

Om du behöver mer information kan du titta på en video från Thai Immigration Bureau

Resor till/från Japan

  • APIS: Obligatoriskt

Frågor och svar



Ge oss feedback!

Kontakta SAS kundservice

Om du vill kontrollera, ändra eller avboka en bokning eller lägga till tilläggstjänster är det snabbaste alternativet att logga in på Mina resor

Chatta med oss

Medellång väntetid. Vår chattbot Ture kan hjälpa dig dygnet runt med de vanligaste frågorna. Och om Ture inte kan hjälpa dig, kan du chatta med en representant.

Ring oss

Längsta väntetid. Kontakta oss genom att ringa SAS Customer Service eller vår särskilda hjälplinje för EuroBonus Guld/Diamant.