Skadat bagage

Lämna omgående in en rapport om allt bagage som har skadats under transporten, så att vi kan hantera ditt problem så snabbt som möjligt. Det bästa alternativet är att göra detta vid servicedisken på flygplatsen. Du får en skriftlig bekräftelse på ditt skadade bagage, tillsammans med ett referensnummer (PIR-nr, t.ex. ARNSK12345).

Om du vill lämna in ett anspråk eller vidta en åtgärd avseende skador på incheckat bagage måste du informera oss skriftligt så snart du upptäcker skadan och senast inom sju (7) dagar efter mottagandet av bagaget.

Anmäl skadat bagage

Om ditt bagage har skadats under flygresan uppmanar vi dig starkt att anmäla det direkt till bagageservice på flygplatsen. Bagageservice bedömer skadan och skapar en skadeanmälan, även kallad PIR som dokumenterar att bagaget är skadat. Du kan välja att få en kopia av rapporten skickad till dig via e-post eller utskriven som papperskopia. Bevara denna rapport som bevis på skadan.

Om bagageservicedisken är stängd eller obemannad när du anländer ber vi dig att fotografera det skadade bagaget och bagagetaggarna, med servicedisken tydligt synlig på fotot.

SAS ansvarar inte för redan befintliga skador, inklusive mindre revor, repor eller trasiga dragkedjor på grund av att bagaget är överfullt eller för slitage som har orsakats av normal hantering av bagaget.

Om du upptäcker att din väska har skadats efter att du har lämnat flygplatsen kan du lämna in en skadeanmälan för försenat eller skadat bagage på Försenat eller skadat bagage.

Ersättning för skadat bagage

Reparera eller ersätta bagage

Om du är bosatt i Skandinavien och ditt bagage skadades under din flygning kan du få det reparerat eller ersatt via vår partner Bag Support. Du måste registrera ditt skadade bagage senast sju dagar efter att du har fått bagaget.

Om ditt bagage inte kan repareras eller bytas ut

Du kan ansöka om ersättning om:

  • Bag Support har bedömt att bagaget inte kan repareras eller bytas ut

  • Du är bosatt utanför Skandinavien

Mer information om SAS ansvar i händelse av skador finns i artikel 17.2 i våra transportvillkor