SAS använder cookies för att förbättra din upplevelse och för att göra ditt besök på vår hemsida så trevligt som möjligt. Vissa cookies är tekniskt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid aktiverade. Vi använder även cookies för att kunna analysera dina intressen baserat på sökningar och andra beteenden under ditt besök på webbplatsen.
Genom att klicka på ’Jag accepterar’ samtycker du till alla våra cookies. Vänligen observera att din upplevelse kan komma att påverkas om du väljer att inte acceptera samtliga cookies, samt att områden och funktioner på webbplatsen eventuellt inte kommer fungera korrekt.
I Cookie inställningar kan du ge ett kontrollerat samtycke. Läs mer om hur vi använder cookies och hur du ändrar dina inställningar i vår Cookiepolicy
Vi hanterar ditt bagage med omsorg. Men ibland går det inte som planerat. Läs nedan för att få detaljerad information om hur du ska gå till väga om ditt bagage har blivit försenat, förlorats eller skadats.
Om ditt bagage har blivit skadat under en flygning ska du ta med dig det till SAS Baggage Service direkt vid ankomsten. Alla skador måste granskas och bedömas av bagageservicepersonal.
När du har anmält att ditt bagage har skadats kommer flygplatsrepresentanten att ge dig en PIR-blankett. Detta är en unik blankett, kopplad till ditt bagage. Du måste försäkra dig om att du får en kopia av PIR-blanketten.
Om du upptäcker en skada när du har kommit hem måste du åka tillbaka till flygplatsen. Du måste anmäla din skada inom sju dagar. Observera att om du anmäler skadan efter att du har lämnat flygplatsen kan vara svårt att bevisa skadan.SAS ersätter inte bagage som inte har anmälts till SAS Baggage Service på flygplatsen och där en skriftlig begäran om ersättning inte har skickats in till SAS Customer Service inom sju dagar efter ankomst.
En PIR-blankett räknas inte som en skriftlig begäran om ersättning. En skriftlig begäran måste skickas separat till SAS Customer Service inom sju dagar efter ankomsten. Anmälan måste inkludera numret på din PIR-blankett. Gör detta via vårt feedbackformulär.
Beroende på skadorna på ditt bagage kommer det att antingen lagas eller bytas ut mot en liknande väska.SAS samarbetar med Samsonite i Skandinavien. Samsonite hjälper dig att laga eller byta ut din skadade väska. Registreringen till SAS Samsonite Baggage Support anses vara en skriftlig anmälan och måste registreras inom sju dagar efter ankomst. Skicka en begäran om ersättning till SAS Samsonite Baggage Support
Om Samsonite inte kan laga eller byta ditt skadade bagage behöver du skicka in en begäran om ersättning till oss via SAS feedbackformulär.
SAS ansvarar inte för redan existerande skador, till exempel mindre jack, repor och trasiga dragkedjor till följd av överpackning eller för slitage som har orsakats av normal hantering av bagaget.
SAS ansvar begränsas, precis som för andra flygbolag, genom Montrealkonventionen. SAS maximala ersättning är begränsad till 1 288 SDR (Special Drawing Rights = en växelkurs som kan variera) per kund för incheckat och icke-incheckat bagage. Detta innebär att det kan vara till din fördel att kontakta ditt försäkringsbolag för ersättning.
SAS ansvarar inte för skador som orsakats av:
Om ditt bagage är försenat och du reser med SAS måste du rapportera det saknade bagaget direkt på flygplatsen eller via SAS Self Service-verktyg för bagagehantering. Du måste också skicka in en begäran om ersättning inom 21 dagar efter att ditt bagage har gjorts tillgängligt för dig.
När du har anmält att ditt bagage saknas kommer du att få en PIR-blankett (t.ex. ARNSK12345). Det här är en unik blankett som är kopplad till dig och ditt saknade bagage. Det är viktigt att du sparar den tills du fått ditt bagage.
När du har anmält ditt försenade bagage kommer SAS omedelbart att påbörja en sökning efter din väska. Vi kommer att hålla dig uppdaterad via sms och e-post medan vi söker. SAS söker efter ditt bagage även om du inte får några uppdateringar.
När vi har lokaliserat ditt bagage kommer du att kontaktas angående leverans.
Om ditt bagage är mer än 24 timmar försenat kommer vi att ersätta kostnader inom rimliga gränser om du behöver köpa toalettartiklar och andra väsentliga produkter, eller om du måste hyra utrustning eftersom din är försenad.
Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. SAS anser att 75 EUR per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter. Observera att detta är ditt ansvar. Ersättning för extra utgifter baseras alltid på giltig dokumentation, så kom ihåg att spara alla kvitton. Du måste kunna bevisa omfattningen av din förlust.
För att få ersättning för dina utgifter måste du skicka in ett skriftligt ersättningsanspråk till SAS Customer Care så snart som möjligt, men senast 21 dagar efter att ditt bagage har levererats till dig. Din PIR-blankett samt kvitton för alla utgifter måste inkluderas. För att vi ska ersätta dig måste du ha utsatts för en faktisk och bevisbar ekonomisk förlust. Använd vårt feedbackformulär online för att skicka in en begäran om ersättning till SAS kundservice.
Om ditt bagage är försenat på din hemresa utgår vi ifrån att du har tillgång till de saker du behöver. I dessa fall kan det hända att kostnaden för väsentliga föremål inte täcks av SAS.
Om ditt bagage går förlorat kommer eventuella ersättningar som vi redan har betalat ut att dras av från den slutliga ersättningen.
Om din väska mot förmodan inte har återfunnits efter 21 dagar kan du lämna in en begäran om ersättning för förlorat bagage. Om du har reseförsäkring är det en god idé att undersöka detta alternativ först. Vårt ansvar för förlorat bagage är begränsat genom internationella förordningar och riktlinjer, precis som för alla andra internationella flygbolag. Du hittar dem i våra allmänna transportvillkor.
Du kan spåra ditt bagage och uppdatera din leveransinformation via hemsidan World Tracer, ett globalt bagagesöknings- och matchningssystem. Du behöver det PIR-nummer du får när du anmäler ditt saknade bagage. (Observera att PIR-numret inte är samma som numret på din bagagetagg.)