INTEGRITETSPOLICY
23 november 2018.
När du använder dig av SAS tjänster och besöker SAS webbplatser kan vi komma att behandla personuppgifter om dig. Vi vill genom denna integritetspolicy redogöra för hur vi behandlar dina personuppgifter när du använder våra tjänster.
Med ”personuppgifter” avses alla de uppgifter som direkt eller indirekt kan kopplas till en nu levande person. Vilka personuppgifter vi behandlar om dig kan du se i avsnitt 3.
SAS värnar om din personliga integritet. De personuppgifter om dig som du ger oss tillgång till, liksom sådan information vi samlar in t.ex. om hur du använder SAS webbplatser, kommer att behandlas med största respekt. Vårt mål är att vara så transparenta och tydliga som möjligt, men om du ändå har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud.
Denna integritetspolicy utgör grunden för hur vi behandlar de personuppgifter som vi samlar in om dig eller som du lämnar till oss när du använder våra tjänster. Vissa av våra tjänster (t.ex. EuroBonus) innehåller ytterligare villkor för behandling av personuppgifter. Dessa villkor informeras du om i samband med att du använder sådana tjänster. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter som EuroBonus-medlem i vår Integritetspolicy för EuroBonus-medlemmar. Om du inte är EuroBonus-medlem men har skapat en siteprofil hos oss, kommer dina personuppgifter istället att behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy för profilkontoinnehavare. SAS kommer endast att behandla dina personuppgifter i enlighet med gällande policy och om det finns en laglig grund, t.ex. om vi har fått ditt samtycke till behandling, för att fullgöra ett avtal med dig eller baserat på vårt berättigade intresse.
På SAS webbplatser kan det förekomma länkar till andra hemsidor eller applikationer som inte kontrolleras av SAS. Denna integritetspolicy omfattar endast ditt användande av SAS tjänster och SAS ansvarar inte för innehållet i, eller den behandling av personuppgifter som eventuellt sker på sådana länkade hemsidor eller applikationer.
Vänligen läs noga igenom denna integritetspolicy för att förstå hur och i vilken omfattning vi behandlar dina personuppgifter.
1. Vem ansvarar för dina personuppgifter?
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter via SAS webbplatser och i samband med användandet av SAS tjänster. Med ”SAS” avses i denna integritetspolicy Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden och samtliga bolag i vilka SAS AB (publ) från var tid till annan äger eller kontrollerar, direkt eller indirekt, mer än 50 procent av aktierna. Våra kontaktuppgifter hittar du under avsnitt 14 nedan.
SAS är den juridiska person som ansvarar för personuppgifter i enlighet med gällande rätt om dataskydd, inklusive EU-förordning 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter m.m. (allmän dataskyddsförordning, ”GDPR”).
SAS har utsett ett dataskyddsombud som hjälper SAS att se till att dina personuppgifter behandlas på ett korrekt sätt. Du är välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud med frågor eller önskemål rörande vår behandling av dina personuppgifter genom att maila till dataprotectionofficer@sas.se.
2. När och hur behandlar vi dina personuppgifter?
SAS samlar in personuppgifter om dig som du själv lämnar när du använder våra webbplatser eller våra tjänster, t.ex. när du bokar en resa, när du vänder dig till vår kundtjänst eller använder vår mobilapp.
I samband med din resa kommer SAS att behandla dina personuppgifter i enlighet med en gemensam branschstandard för reservation- och resedata i flyg- och reseindustrin, benämnd Passenger Name Record (”PNR”) i elektroniska reservationssystem. PNR-data innehåller passagernas namn, adress, kontaktinformation och tillämplig information om sådana tilläggstjänster som har begärts, samt resedata för en passagerare, eller grupp av passagerare som reser tillsammans. Syftet med en gemensam branschstandard är att skapa enhetliga processer, utbyte av reservation- och resedata mellan olika flygbolag för passagerare som flyger med mer än ett flygbolag för att komma till destinationsorten och för att underlätta för passagerna på flygplatsen, såsom incheckning och hantering av bagage.
Med ditt samtycke kan vi också komma att samla in personuppgifter om dig från externa källor, som exempelvis SAS samarbetspartners (detta kan vara företag som tillhandahåller sådant du kan tänkas vilja köpa i anslutning till din resa, som hotellkedjor och biluthyrningsföretag), SAS EuroBonus samarbetspartners eller uppgifter från kundregister som vi köpt av en kommersiell tredje part. Uppgifter kan också komma att hämtas från sociala nätverk som Facebook eller Google som du har kopplat till någon av våra tjänster.
Med ”behandla” avser vi varje åtgärd eller kombination av åtgärder, oberoende av om de utförs automatiserat eller ej. All hantering av personuppgifter omfattas alltså, från insamling, lagring, bearbetning och användning till överföring, begränsning eller förstöring.
3. Vilka personuppgifter om dig behandlar vi?
Beroende på hur och i vilken utsträckning du använder SAS webbplats och SAS tjänster kan SAS komma att behandla olika kategorier av information om dig. Vi behandlar bara information om dig för att fullgöra ett avtal med dig, för att uppfylla ett lagkrav, om SAS har ett berättigat intresse eller om vi har fått ditt samtycke till det. Se nedan för mer information om vilka uppgifter vi samlar in och varför.
Vi är medvetna om att vissa typer av personuppgift är särskilt känsliga, som t.ex. uppgifter om etniskt ursprung, trosuppfattning och hälsa. Vi kommer bara att samla in och använda sådana känsliga personuppgifter när det är absolut nödvändigt och i enlighet med denna policy, t.ex. om du begärt specifik medicinsk assistans i samband med en bokning, bett om tillstånd att flyga med en medicinsk åkomma eller att flyga mindre än fyra veckor före beräknad förlossning vid graviditet, begärt specialkost eller om du på annat sätt valt att delge oss eller någon av våra samarbetspartners sådana känsliga personuppgifter.
4. För vilka ändamål använder vi dina personuppgifter?
SAS samlar in personuppgifter för olika ändamål. Vilka personuppgifter som samlas in och hur vi använder dem beror på vilka tjänster du använder och vilka eventuella medlemskap och/eller inloggningar du har. SAS använder dina personuppgifter för följande ändamål:
- För att tillhandahålla och administrera de tjänster som du bett oss att tillhandahålla och för att uppfylla våra åtaganden gentemot dig vid ditt användande av SAS tjänster, exempelvis i samband med hantering och administration av dina bokningar och betalningar. Detta kan inkludera bearbetande av information om researrangemang och tjänster som inte tillhandahålls av SAS men som ändå utgör en del av det researrangemang du valt, såsom uppgifter om anslutningar, flygplatsarrangemang samt tull- och immigrationsformalia.
- I administrativt syfte, t.ex. för att kunna hantera ditt medlemskap, bokföring, fakturering och revision, verifiering och kontroll av betalkort, nödvändiga immigrations- och tullkontroller, frågor som rör hälsa och säkerhet samt övriga administrativa och/eller juridiska syften (t ex reklamation och klagomål) när så är motiverat.
- För att kunna fullgöra vårt avtal med dig, till exempel genom att skicka sådan information till dig som är nödvändig med hänsyn till den tjänst du köpt av oss, t.ex. information om bokningsstatus, eventuella förändringar i dina researrangemang och liknande.
Med ditt specifika samtycke till ett eller flera av nedanstående ändamål, kommer vi även att behandla dina personuppgifter enligt följande:
- För att marknadsföra våra och våra samarbetspartners tjänster, t.ex. genom att skicka eller erbjuda dig nyhetsbrev, kampanjer, specialerbjudanden och andra marknadsföringserbjudanden som vi tror är relevanta eller kan vara av intresse för dig och för att kunna erbjuda dig en individanpassad och personlig upplevelse när du besöker våra webbplatser, använder vår mobilapp eller utnyttjar våra tjänster. Se punkten 5.5 nedan om profilering.
- Viss generell information om dig och din profil kan komma att delas med SAS samarbetspartners för att du ska kunna få en personanpassad upplevelse när du besöker våra samarbetspartners webbplatser.
- För att förbättra, analysera, utveckla och underhålla våra tjänster i syfte att kontinuerligt förbättra vårt kunderbjudande. Detta kan t.ex. ske genom interna analyser eller genom involvering av externa rådgivare.
5. På vilka lagliga grunder behandlar vi dina personuppgifter?
5.1 När det är nödvändigt för att fullgöra ett avtal med dig
För att kunna fullgöra våra avtal med dig (t.ex. för att du ska kunna genomföra din resa) måste vi behandla vissa uppgifter om dig. Vilken information vi behandlar beror på vilken typ av avtal vi har ingått, men generellt behandlar vi följande information:
- Information som identifierar dig, som namn, adress, födelsedatum, e postadress, telefonnummer, betalningsuppgifter, kön och passnummer.
- Uppgifter om dina bokningar, dina resplaner, ditt resesällskap, eventuella bokningspreferenser som krav på assistans eller särskild diet och annan information kopplad till din bokning.
- Information som vi inhämtat från externa källor, exempelvis information från SAS samarbetspartners och annan liknande information, samt information vi fått genom att någon annan gjort en bokning i ditt namn.
- Information du lämnar när du kontaktar oss i samband med din resa, t.ex. incheckning av bagage och ombord på våra flyg, kontakter med våra kundtjänster (inklusive ljudupptagningar) eller när du kontaktar SAS i sociala medier.
- Information hänförlig till dina eventuella medlemskap, såsom EuroBonus, och om du reser under ett bedriftsavtal, t. ex. SAS Corporate Agreement och SAS Travel Pass.
5.2 När SAS har ett berättigat intresse
Vi kan också behandla personuppgifter baserat på en så kallad intresseavvägning. Behandling sker i sådana fall endast när SAS eller en tredje part har ett berättigat intresse som väger tyngre än dina intressen eller grundläggande rättigheter och friheter om skydd för dina personuppgifter.
Följande personuppgifter behandlar vi baserat på en intresseavvägning:
- För interna verksamhetsändamål och i den mån det behövs för att utveckla SAS generella kunderbjudande och affärsmodell kan vi komma att behandla boknings- och resedata (exempelvis bokningshistorik och köpbeteende) och kundtjänstdata. Vår användning av sådana uppgifter för statistik- och analysändamål sker uteslutande på aggregerad och icke individanknuten nivå.
- När du bokat en resa hos oss får du en bekräftelse från oss. Om du samtycker till detta enligt nedan, kan du i denna bekräftelse även få erbjudanden som är kopplade till den bokning du gjort.
Vi behandlar också dina personuppgifter för att förebygga, undersöka eller anmäla fall av bedrägeri eller säkerhetsproblem och för att samarbeta med brottsbekämpande organ. Oftast är det i bådas intresse att dina uppgifter behandlas.
5.3 För att fullgöra lagkrav
SAS kan också vara förpliktat enligt lag att behandla och spara vissa personuppgifter om dig och vi gör då så i den utsträckning lagen kräver det. De lagkrav som SAS har att följa kan röra sådant som till exempel redovisning, tull- och immigrationsfrågor och brottsbekämpning.
5.4 Om vi har fått ditt samtycke
SAS behandlar också dina personuppgifter när vi har fått ditt samtycke till behandling. Du har rätt att närsomhelst återkalla ditt samtycke, vänligen se punkt 13.1 nedan.
Följande uppgifter behandlar vi bara om vi har fått ditt uttryckliga, specifika, informerade och otvetydiga samtycke:
- Dina kontaktuppgifter för att kunna kontakta dig i marknadsföringssyfte (t ex erbjudan om medlemskap i EuroBonus) om du har bokat en resa hos oss eller registrerat dig för att motta nyhetsbrev eller erbjudanden per e-mail.
- Information om din användning av våra tjänster, inklusive rese- och bokningshistorik.
- Information vi samlar in genom cookies eller andra teknologier i din dator eller smartphone, bland annat typ av webbläsare, operativsystem, typ av enhet, hur lång tid du spenderat på SAS webbplatser och vilka sidor du besökt hos oss, när du besökte SAS webbplatser senast, och vilken sida som ledde dig dit. Identifieringsdata för de enheterna (dator, smartphone etc.) du använder för att utnyttja våra tjänster (device ID). Se avsnitt 11 för mer information om SAS användning av cookies.
- Vi kan även komma att samla in information om dina personliga egenskaper (härunder ditt beteende och personliga preferenser), exempelvis vad som intresserat dig på andra webbplatser, i syfte att kunna ge dig mer relevanta erbjudanden. Detta kan dels vara så kallad segmenterad information, det vill säga icke-individanknuten information om t.ex. en grupp individer och dess preferenser (vi kommer med andra ord inte att ha detaljerad information om vilka sidor du besökt eller vilka sökningar du gjort). Det kan också vara individbaserad information om dig som vi inhämtat från externa källor, exempelvis inköpshistorik och annan information från SAS samarbetspartners, demografisk data, priskänslighet och annan liknande information. Vi samlar in och samkör denna information för att kunna skapa en individuell profil om dig. För mer information om profilering, se avsnitt 5.5 nedan.
- Om du använder dig av vår mobilapp kan vi samla in uppgifter om din geografiska position. Sådan platsinformation används till exempel för göra din resa enklare, att visa annonser som är relevanta för den plats du befinner dig på och för att sammanställa statistik.
- Om du samtycker till att vi behandlar geografisk information men inte till att uppgifterna samlas in via platstjänster i din mobil, kan vi vid användning av våra webbplatser få uppgift om din ungefärliga geografiska position. Detta kan till exempel kan hjälpa oss att bestämma på vilket språk vi ska presentera våra webbplatser för dig.
5.5 Vad är profilering?
För dig som har samtyckt till ytterligare behandling av dina personuppgifter kommer uppgifterna även att användas för att skapa en profil om dig. Profilering innebär att dina personuppgifter används för att bedöma vissa personliga aspekter hos dig, t.ex. för att analysera eller förutsäga din betalningsförmåga, dina personliga preferenser, intressen, pålitlighet, beteende, vistelseort eller förflyttningar. SAS gör detta bland annat för att kunna ge dig mer personlig hjälp och erbjudanden som är intressanta just för dig, både genom en personanpassad upplevelse av våra webbplatser och genom marknadsföringsutskick.
Information som hämtas från en SAS EuroBonus-medlem eller en inloggad besökare används för att bygga en individuell profil för att möjliggöra SAS uppfyllande av sina förpliktelser gentemot dig genom avtal eller på annat sätt och för att ge dig en mer flexibel och individanpassad upplevelse när du använder våra tjänster. Läs mer i vår Integritetspolicy för EuroBonus medlemmar och i vår Integritetspolicy för profilkontoinnehavare.
En del av den profilering som genomförs utgår från så kallade prediktiva modeller, eller ”scoring”. Detta kan till exempel innebära att vi följer upp utfallet av tidigare erbjudanden utifrån en mängd olika variabler (till exempel vem som tagit del av det och vem som därefter gått vidare med ett köp) för att därefter kunna rikta rätt sorts erbjudanden till rätt kategori av mottagare.
6. Till vem lämnar SAS ut dina personuppgifter?
SAS delar uteslutande dina personuppgifter med företag inom SAS-koncernen, om inte något av nedanstående undantag föreligger.
Som en följd av obligatoriska krav från utländska myndigheter och för att möjliggöra utförandet av de researrangemang du valt, kan SAS och andra flygbolag vara förpliktade att ge utländska myndigheter tillgång till viss PNR-data och Advanced Passenger Information (”API”) avseende passagerare som flyger till, från eller över länder såväl inom som utanför Europeiska unionen (”EU”) och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”), inklusive USA. Sådana data används främst för att förebygga och bekämpa terrorism och annan allvarlig brottslighet. Därutöver är PNR och API reglerat genom direktiv 2016/681/EU. För ytterligare information, inklusive information om vilka länder som begär tillgång till dessa reservationsuppgifter, vänligen maila vårt dataskyddsombud.
Om det är nödvändigt för att vi ska kunna genomföra din flygresa enligt resevillkoren, kommer dina personuppgifter även att delas med:
- Andra flygbolag och andra företag som är inblandade i tillhandahållandet av den tjänst du utnyttjar;
- Företag som är del av bokningen och utförandet av din flygresa, som t.ex. resebyråer, speditörer och agenter;
- IT-leverantörer och –utvecklare som på uppdrag av SAS tillser driften och säkerheten av våra IT-system;
- Kreditkortsföretag som SAS samarbetar med för att erbjuda olika betalningslösningar, som t.ex. MasterCard och American Express;
- Säkerhetsföretag och företag som arbetar med att förebygga och bekämpa bedrägerier; och
- Myndigheter och brottsbekämpande organ.
Om du uttryckligen och specifikt samtyckt till detta eller om du är EuroBonus-medlem, kommer dina personuppgifter att delas med SAS samarbetspartners (till exempel företag som tillhandahåller sådant du kan tänkas vilja köpa i anslutning till din resa, som hotellkedjor och biluthyrningsföretag), SAS EuroBonus samarbetspartners, kreditupplysningsföretag, sociala medier-leverantörer och sökmotorer.
7. Kommer dina personuppgifter behandlas utanför EU?
Personuppgifter överförs mellan företag inom SAS-koncernen bl.a. för att genomföra våra internationella flyg, för att administrera och upprätthålla dina konton och medlemskap och för statistiska syften.
Personuppgifter som på detta sätt delas inom SAS-koncernen kommer ibland att överföras till länder som inte hör till EU eller EES och som inte säkerställer en tillfredsställande skyddsnivå för personuppgifter. Sådana överföringar kommer att utföras i enlighet med gällande lagar om dataskydd.
När personuppgifter överförs till ett icke-EU/EES-land utan tillfredsställande skyddsnivå för personuppgifter kommer vi att tillämpa lämpliga skyddsåtgärder, vanligen genom att ingå standardavtalsklausuler som antagits av Europeiska kommissionen. Dessa standardavtalsklausuler återfinns på följande länk: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/index_en.htm.
Saknas både beslut om adekvat skyddsnivå av Europeiska kommissionen och etablerade lämpliga skyddsåtgärder i form av standardavtalsklausuler enligt ovan, kommer vi att överföra dina personuppgifter till företag inom SAS-koncernen baserat på att det är nödvändigt för att uppfylla det avtal vi har med dig. Om du är EuroBonus-medlem, kommer detta att vara EuroBonus-villkoren och är du kontoinnehavare, kommer det att vara profilkontovillkoren.
8. Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi har vidtagit omfattande tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina uppgifter från förlust, missbruk och obehörig åtkomst. Behandling och överföring av data mellan din webbläsare och vår server är behörig skyddad genom kryptering och vi uppdaterar fortlöpande våra säkerhetsåtgärder.
När du betalar med kort för någon av våra tjänster skickas all information via en säker anslutning för att säkerställa att dina personuppgifter inte kan läsas av utomstående. De aktörer vi samarbetar med avseende kortbetalningar är alla certifierade i enlighet med den internationella säkerhetsstandarden PCI-DSS, som innebär en mycket hög säkerhet vid bearbetningen av dina kortuppgifter.
9. Använder SAS underleverantörer?
Vi använder oss av underleverantörer för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Våra underleverantörer behandlar dina personuppgifter endast för SAS räkning och i enlighet med SAS instruktioner. Samtliga underleverantörer som hanterar personuppgifter för SAS räkning har ingått skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal med SAS i enlighet med gällande lag. SAS anlitar underleverantörer inom flera olika områden, exempelvis för IT-tjänster såsom lagring och drift.
10. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar dina uppgifter så länge det är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen.
Information om dig som är EuroBonus-medlem eller om dig som har skapad ett profilkonto på vår hemsida sparas så länge som du är medlem i EuroBonus eller har ett aktivt konto hos SAS.
Om du bokar en resa med SAS sparar vi dina uppgifter i tio år efter genomförd resa. Detta för att uppfylla lag- och myndighetskrav och behandla eventuella klagomål och reklamationer. Om du besöker SAS webbplatser utan att boka en resa, se avsnitt 10 för lagringstider avseende cookies.
SAS genomför kontinuerliga gallringar av personuppgifter i enlighet med gällande lag. Det innebär t.ex. att SAS raderar eller avidentifierar personuppgifter när dessa inte längre behövs för att uppfylla ändamålen med behandlingen.
11. Använder SAS cookies?
11.1 Vad är cookies och hur använder SAS dem?
På SAS webbplatser använder vi cookies. Cookies är små textfiler med information som lagras på din dator (eller andra internetaktiverade enheter, såsom smartphones eller surfplattor) när du besöker en webbplats.
Cookies används för att få webbsidor att fungera mer effektivt men även för att ge viss information till ägaren av en hemsida. Cookies gör det möjligt att hålla isär olika användare från varandra, vilket i sig kan ge respektive användare en mer skräddarsydd och positiv upplevelse av webbplatsen.
SAS använder cookies som är nödvändiga för att webbplatserna ska fungera korrekt och för att du ska kunna förflytta dig på en webbplats och använda dess funktioner.
SAS webbplatser använder sig även av cookies som gör det möjligt att optimera webbplatsernas funktioner, för att förbättra din upplevelse och för att individualisera framtida besök genom att komma ihåg dina användarpreferenser. Sådana cookies syftar vidare till att bekräfta när du loggat in på ”Mina sidor” och till att verifiera användare. Om du har samtyckt till det, använder vi även cookies för marknadsföring och marknadsundersökningar, inklusive demografiska studier, så att vi kan optimera och anpassa kvaliteten på våra tjänster för dig. Vidare används cookies för att sammanställa anonym, aggregerad statistik för att förstå hur användare använder webbplatserna och som hjälper oss att förbättra dess struktur och innehåll.
Vissa av de cookies som används på SAS webbplatser är så kallade tredjepartscookies som sätts av någon av SAS samarbetspartners. Om du har samtyckt till det, använder dessa tredjepartscookies använder information om ditt användande av SAS webbplatser såväl som andra webbplatser, t.ex. vilka sidor du besöker eller vilka annonser du intresseras av, för att senare kunna tillhandahålla annonser som är mer anpassade för dig, både på SAS webbplatser och på andra webbplatser, så kallad intressebaserad annonsering.
För mer utförlig information om vår användnings av cookies, se vår cookie policy.
12. Kommer integritetspolicyn att ändras?
Vi kan komma att ändra denna integritetspolicy från tid till annan. Vi kommer i så fall att kommunicera ändringen i god tid dessförinnan och den uppdaterade versionen kommer alltid finnas tillgänglig på SAS hemsidor.
13. Vilka rättigheter har du?
Du har många rättigheter rörande hur vi behandlar dina personuppgifter. Till exempel har du rätt att närsomhelst återkalla ditt samtycke till en viss behandling, se nästa avsnitt. Om du är EuroBonus-medlem eller profilkontoinnehavare kan du genom att logga in på ditt konto enkelt själv återkalla ditt samtycke till viss eller vissa behandlingar. Detsamma gäller övriga rättigheter enligt nedan.
Om du inte har något konto hos oss eller behöver hjälp, vänligen kontakta vårt dataskyddsombud.
13.1 Återkallande av samtycke
Om vi behandlar information om dig baserat på ditt samtycke, har du rätt att närsomhelst återkalla ditt samtycke genom att kontakta vårt dataskyddsombud. Vi kommer då att upphöra med den eller de personuppgiftsbehandlingar som baserades på ditt samtycke. Du kan endast återkalla ditt samtycke för framtida behandling och inte för behandling som redan skett. Om du återkallar ditt samtycke kan det innebära att du t.ex. inte längre kan få lika skräddarsydda erbjudanden och att du inte kan använda vissa av våra tjänster fullt ut.
Du har också alltid rätt att tacka nej till marknadsföringsmeddelanden. Varje marknadsföringsmeddelande som vi skickar till dig innehåller en länk du kan använda om du önskar avanmäla dig från ytterligare marknadsföringsutskick.
Du kan annars närsomhelst ändra dig gällande vilken typ av marknadsföringsmeddelanden du önskar få från SAS genom att kontakta oss.
Om du är EuroBonus-medlem kan du logga in på din EuroBonus-profil för att ändra dina marknadsföringsönskemål. Om du har registrerat dig på SAS hemsida kan du ändra dina önskemål om marknadsföringsutskick genom att logga in på ditt profilkonto på vår hemsida.
Observera att även om du informerat oss om din önskan att inte motta fler marknadsföringsmeddelanden så kommer SAS fortfarande att skicka dig sådan information som är nödvändig för att SAS ska kunna uppfylla sina åtaganden gentemot dig, t.ex. bokningsbekräftelser och annan information i samband med din bokning hos oss. Du som är EuroBonus-medlem kommer att fortsätta motta sådan information som är nödvändig för att vi ska kunna administrera ditt medlemskap.
13.2 Rättelse och radering
Om de personuppgifter som SAS behandlar om dig är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du antingen logga in på ditt konto och korrigera eller komplettera dessa, eller begära att få dem korrigerade eller raderade genom att kontakta securedata@sas.se. Vänligen notera att radering kan innebära att SAS inte kan utföra bokade tjänster, samt att ditt konto kan avslutas.
13.3 Rätt att begränsa behandlingen
Du har rätt att begära begränsning av användningen av dina personuppgifter eller begära avslutning av användningen av dina personuppgifter. Detta kommer sannolikt att innebära att SAS inte längre kommer att tillhandahålla sina tjänster till dig.
13.4 Rätt att ta del av uppgifterna
Om du vill få mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du vill veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig kan du begära att få ta del av dessa. Du har rätt att begära en kopia av dina personuppgifter från vårt register. Om du är EuroBonus-medlem eller har ett siteprofilkonto kan du begära utdrag när du är inloggad.
Om du inte är EuroBonus medlem eller har ett konto kan du maila securedata@sas.se. För att vi ska kunna säkerställa din identitet ska en begäran innehålla uppgifter om ditt namn och din adress, och sådana andra uppgifter som kan hjälpa oss att identifiera information om dig, t.ex.:
- Den eller de e-postadresser du använt i din kommunikation med SAS
- EuroBonus-nummer eller TravelPass-nummer
- Eventuella telefonnummer du använt i din kommunikation med SAS (t.ex. vid kundtjänstärenden)
- Bokningsnummer och/eller flightnummer och datum.
SAS måste alltid tillse att det är rätt person som får information om hur vi behandlar dennes personuppgifter. SAS kommer bara att ge ut personuppgifter om vi kan säkerställa din identitet i enlighet med vad som nämns ovan.
13.5 Rätt att klaga
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg och vi kommer behandla dina personuppgifter med största respekt. Om du ändå anser att SAS behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt får du gärna höra av dig till oss. Du har också möjlighet att lämna in klagomål till Datainspektionen.
13.6 Rätt att invända
Du har rätt att när som helst göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som grundar sig på vårt berättigade intresse enligt punkt 5.2 ovan. Om SAS inte kan påvisa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för att tillvarata våra rättsliga anspråk, får SAS i det fallet inte längre behandla dina personuppgifter.
13.7 Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att begära att få dina personuppgifter som vi behandlar om dig i ett maskinläsbart format som du har rätt att överföra till annan personuppgiftsansvarig.
13.8 Rätt att bli bortglömd
Din rätt till radering innebär att du kan begära att vi utan onödigt dröjsmål raderar de personuppgifter som vi har om dig om de inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlades in för, om du återkallar ditt samtycke och det saknas annan rättslig grund för behandlingen, om du invänder mot behandlingen, eller raderingen följer av lag. Detta gäller dock inte om behandlingen är nödvändig för att utöva rätten till yttrande- och informationsfrihet, uppfylla en rättslig förpliktelse eller en uppgift av allmänt intresse, eller för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
14. Hur kontaktar du oss?
Om du har frågor eller synpunkter rörande SAS behandling av personuppgifter, SAS marknadsföring eller denna integritetspolicy i övrigt, eller om du vill begära sådan information som anges i avsnitt 13 ovan, vänligen kontakta vårt personuppgiftsombud per e-post på dataprotectionofficer@sas.se
Denna integritetspolicy uppdaterades senast den 23 november 2018.