Skadat bagage

Om du upptäcker att ditt incheckade bagage har skadats under flygningen ska du anmäla det omedelbart på flygplatsen och lämna in en skadeanmälan.

Anmäl skadat bagage

Om ditt bagage har skadats under flygresan måste du anmäla det direkt till bagageservice på flygplatsen. Bagageservice bedömer skadan och skapar en skadeanmälan, även kallad PIR som dokumenterar att bagaget är skadat. Du kan välja att få en kopia av rapporten skickad till dig via e-post eller utskriven som papperskopia. Rapporten behöver du för att kunna begära ersättning i efterhand.

Om bagageservicedisken är stängd eller obemannad vid ankomst ber vi dig att fotografera skadan på plats och dina bagagetaggar för att kunna påvisa att skadan har skett under flygresan. Observera att du kan behöva återvända till flygplatsen inom 7 dagar efter ankomst för att göra skadeanmälan.

SAS ansvarar inte för redan befintliga skador, inklusive mindre revor, repor eller trasiga dragkedjor på grund av att bagaget är överfullt eller för slitage som har orsakats av normal hantering av bagaget.

Om du upptäcker att ditt bagage har skadats när du redan har lämnat flygplatsen och anlänt till din slutdestination kan du behöva återvända till flygplatsen inom sju dagar för att lämna in en skadeanmälan (PIR). Under vissa särskilda omständigheter kan du eventuellt lämna in en skadeanmälan utan att behöva bege dig till flygplatsen (klicka på travel.flysas.com/travel/bags och välj Rapportera skadat bagage och klicka sedan Flygplatskontaktlista för att hitta flygplatsens telefonnummer).

Ersättning för skadat bagage

Reparera eller byta ut bagage

Om du är bosatt i Skandinavien och ditt bagage skadades under din flygresa kan du få det reparerat eller utbytt av Samsonite Bag Support. Du måste registrera ditt skadade bagage senast sju dagar efter att du fick ditt bagage. Observera att du först måste ha gjort en skadeanmälan (PIR-rapport) på flygplatsen.

Om ditt bagage inte kan repareras eller bytas ut

Du kan ansöka om ersättning om:

  • Samsonite Bag Support har bedömt att bagaget inte kan repareras eller bytas ut

  • Du är bosatt utanför Skandinavien

Mer information om SAS ansvar i händelse av skador finns i artikel 17.2 i våra transportvillkor