sök

FÖRSLAG

  • loader Inget annat innehåll att visa
Om din flygning är inställd

Om din flygning är inställd

Vi beklagar att du har påverkats av pilotstrejken och vi gör vårt bästa för att hjälpa dig. Denna sida hjälper dig att hitta den information du behöver.
 

Du har tre alternativ att välja mellan

 

1. Vänta på ombokning

  • Ombokningsprocessen börjar omedelbart om din flygning ställs in. Vi skickar ett sms eller e-post till dig när du har blivit ombokad. 

 

2. Ombokning till ett senare datum

  • Kontakta kundtjänst för alla bokningar som har gjorts via SAS.
  • Om du bokade via en resebyrå rekommenderar vi dig att kontakta dem direkt för att få information om dina ombokningsalternativ med SAS. 
  • Om du har bokat en charterresa med SAS, dvs. flygnummer SK7000 – SK7999, ska du kontakta din charteroperatör. Du kan hitta kontaktuppgifterna i dina resehandlingar.

3. Avbokning och återbetalning

  • Om din flygning med SAS har ställts in eller om den är försenad med minst tre timmar och du inte längre vill resa, har du rätt till fullständig återbetalning för den outnyttjade delen av biljetten.
  • Om du avbokar din biljett kommer vi inte att ha någon skyldighet att tillhandahålla assistans som måltider och hotellrum.

 

Hur du begär återbetalning för en inställd flygning:

  • Om du bokade din biljett via SAS och biljettens nummer börjar med 117 kan du ansöka om återbetalning genom att fylla i vårt formulär online. Det är viktigt att du avbokar din biljett så snart som möjligt.
  • Om du bokade din biljett via en resebyrå rekommenderar vi dig att kontakta dem direkt för att ansöka om återbetalning eftersom vi endast kan ersätta den person/det företag som gjorde bokningen.

 

Om vi har erbjudit dig en annan flygning med avresa inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, men du väljer att göra dina egna researrangemang, har du fortfarande rätt till fullständig återbetalning för din oanvända SAS-biljett. I ett sådant fall kommer vi inte att ersätta dig för någon alternativ transport.

  • Avboka din biljett med SAS eller med din resebyrå för att få återbetalning för den oanvända biljetten.
  • När du har avbokat din biljett med SAS kommer vi inte att ha någon skyldighet att ersätta dina utgifter för måltider eller hotellrum under förseningen.

 

Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

  • Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett med ett annat flygbolag, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
  • Kom ihåg att kontrollera med ditt försäkringsbolag om de kan täcka ytterligare kostnader.


Du har rätt till följande


Övernattning

  • Om du blir försenad och behöver övernattning, kommer personalen på flygplatsen att göra sitt bästa för att hjälpa dig. Med tanke på antalet berörda passagerare kan det emellertid ta tid. Om så är fallet ber vi dig att själv boka ett hotellrum, så ersätter vi dig i efterhand mot uppvisande av kvitton. Vi ersätter dig för övernattning på mellanklasshotell upp till 250 Euro/natt och rum. Om beloppet överstiger detta, kommer vi att göra en bedömning i det enskilda fallet och ersätta upp till rimligt belopp.

Måltider

  • Om din avgång är försenad mer än två timmar, ersätter vi rimliga utlägg för mat och dryck (ej alkohol) under väntetiden. Med tanke på antalet berörda passagerare, kan vår möjlighet att erbjuda dig måltidskupong på flygplatsen emellertid vara begränsad. I sådana fall ber vi dig att själv hantera inköpen så ersätter vi dig i efterhand mot uppvisande av kvitto. Vi ersätter upp till 50 Euro per hel dag och person. Om beloppet överstiger detta, kommer vi att göra en bedömning i det enskilda fallet och ersätta upp till rimligt belopp.

Transport mellan flygplatsen och hotellet

  • Vi ersätter transportkostnaden mellan flygplatsen och ditt hotell, mot uppvisande av kvitto, om övernattning blir nödvändigt på grund av ett inställt flyg eller en försening. Vi ersätter kostnader för buss eller lokaltåg till och från flygplatsen. Vi ersätter bara taxikostnader om inga övriga transportmedel är tillgängliga. Andra transportmedel såsom privata limousiner ersätts inte.
     

Telefonsamtal

  • Vi kommer att ersätta kostnaderna för två telefonsamtal eller e-postmeddelanden så att du kan ändra dina resplaner.
     

EU-förordning 261/2004

  • Vår tolkning av EU-förordning 261/2004  är att en passagerare inte har rätt till kompensation om en försening eller en inställd flygning orsakas av en strejk, eftersom det utgör en extraordinär omständighet utanför flygbolagets faktiska kontroll, som inte kan undvikas med rimliga åtgärder.
  • Detaljerad information om dina rättigheter i (EG) nr 261/2004.
  • Kontaktuppgifter till nationella tillsynsorgan (NEB) finns på europa.eu.
  • Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende kan du använda plattformen för tvistlösning online.

 

Indirekta kostnader

(t.ex. förlust av inkomst, semesterdagar, förskottsbetalda hotellrum, hyrbilar, evenemangsbiljetter osv.)

  • Eftersom vi har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika eventuella skador, är vår tolkning av Montrealkonventionen artikel 19 att passageraren inte är berättigad till ersättning för sådana kostnader.
  • Kom ihåg att kontrollera med ditt försäkringsbolag om de kan täcka ytterligare kostnader.
cl--alert-circle

Spara alla original av dina kvitton

Du kan begära återbetalning för rimliga utgifter och ersättning med hjälp av vårt online-formulär. Kom ihåg att fylla i följande: Bankens namn, kontoinnehavare, IBAN, BIC/SWIFT, anspråkets totala belopp. Glöm inte bort att bifoga alla relevanta kvitton.