LAND

SPRÅK

MIN FLYGPLATS

    Reseinfo

    Service och feedback

    Skadat eller försenat bagage

    På SAS hanterar vi dina ägodelar med största omsorg. Skulle något bagage ändå komma på villovägar och eller bli skadat, gör vi vårt bästa för att lösa situationen så snart vi kan.

    Så gör du om ditt bagage är skadat
    Så gör du om ditt bagage är försenat


    Återbetalning av flygningar

    Hos SAS kan du boka din resa utan att tveka, eftersom du alltid har möjlighet att ångra dig.

    • Bokar du på SAS webbplats eller via SAS försäljning och service har du öppet köp i 24 timmar. Det innebär att du kan avboka resan utan kostnad inom 24 timmar efter bokningen och få full återbetalning. Om du bokar mindre än 24 timmar före avresan har du möjlighet att avboka den upp till tolv timmar före avresan och få full återbetalning.

    • Öppet köp gäller om du avbokar hela resan. Om du ändrar biljetten inom 24 timmar gäller andra regler beroende på typ av biljett. 

    • Om du gör en ändring av biljetten och därefter avbokar resan inom ett dygn från bokningstillfället får du tillbaka kostnaden för biljetten men inte kostnaden för ändringen. 

    • Om du köper avbokningsskydd från Europ Assistance när du bokar på sas.se och sedan avbokar resan, kommer Europ Assistance att återbetala försäkringsbeloppet automatiskt inom sju till tio dagar.  
    • Biljetter i SAS Business och SAS Plus som har bokats på en SAS-webbplats är normalt återbetalbara. I SAS Go återbetalas endast skatter.

    • Det kan förekomma undantag för vissa destinationer.

    Du känner antagligen till det mesta om våra flygresor. Här följer dock en del praktisk information som kan vara till hjälp för resan. 

    Ombokning

    Upptäck världen på ditt eget sätt. När du väljer SAS har du alltid möjlighet att boka om din resa. 

    • Du kan ändra tidpunkt och datum för din resa (men inte rutt) på de flesta resorna som bokas på sas.se, för en avgift på ca 600 DKK/NOK/SEK/65 EUR/71 USD per person och rutt inom Europa. Om den nya biljetten kostar mer än det ursprungliga biljettpriset måste du även betala mellanskillnaden.
    • Välj Mina resor.
    • Sök efter din bokningsbekräftelse med hjälp av ditt efternamn och din bokningsreferens.
    • Välj Ändra bokning.
    • Välj den flygning som du vill ändra och ange den nya tiden eller det nya datumet.
    • Ange dina betalningsuppgifter och bekräfta ändringen.
    • Du kan ändra namnet på din biljett eller överlåta biljetten till en annan resenär fram till en timme före avgången (dock ej för resor som redan har påbörjats).
    • Det kostar 600 DKK/NOK/SEK/65 EUR/71 USD per biljett att ändra namn på biljetten. 
    • Vuxna kan inte resa på barn- eller ungdomsbiljetter.
    • Du kan inte ändra namn på biljetten för en redan påbörjad resa.
    • Observera att andra regler kan gälla hos andra flygbolag än SAS och Widerøe. 
    • Kontakta SAS Sales and Service om du vill ändra namnet på din biljett eller överlåta biljetten till en annan resenär.


    Avbokning och återbetalning

    Om du bokade din resa på SAS webbplats eller på telefon till SAS Sales and Service kan du avboka din bokning här. Din förfrågan behandlas inom sju dagar, men om du endast avbokar en del av resan kommer återbetalningen att göras när resan är avslutad.

    En resa som har bokats på SAS webbplatser under de 24 senaste timmarna kan avbokas online via "Mina resor". Sök efter din bokning och välj "Avboka". Pengarna återbetalas till ditt konto/kreditkort inom 3–4 arbetsdagar.
     

    Obs!

    • Biljetter i SAS Business och SAS Plus är normalt återbetalbara.
    • För SAS Go-biljetter återbetalas endast skatter och avgifter (inrikes-/utrikesavgifter* är inte återbetalbara.
    • Biljetter för SAS-flygningar som inte har köpts direkt från SAS måste avbokas och återbetalas från den plats där de köptes.

    * USA: Internationell tilläggsavgift. Japan: Bränsletilläggsavgift. 

    Tack för din förfrågan. Den har skickats till vår återbetalningsavdelning. Vi gör vårt bästa för att behandla ditt ärende så snart som möjligt. När biljetten är återbetald kommer du att få ett kvitto på din återbetalning via e-post. Kontakta SAS Sales and Service om du har ytterligare frågor om din avbokning/återbetalning.
    Formuläret skickades tyvärr inte. Försök igen om en stund.

    Om nej, fyll i namnen på de passagerare som ska avbokas:


    Avbokning och återbetalning – din EuroBonus-biljett

    Om du har bokat via SAS webbplatser – logga in, gå till ”Mina resor” och visa din bokning. Välj ”Avboka”. Resan avbokas och återbetalbara skatter sätts in på ditt konto inom 3–4 bankdagar. Giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto.
     

    Om du har bokat din biljett via SAS Sales and Service (telefon)

    Skicka in formuläret nedan, så behandlar vi ditt ärende inom sju dagar.

    Tack för din förfrågan. Den har skickats till vår återbetalningsavdelning. Vi gör vårt bästa för att behandla ditt ärende inom fem arbetsdagar. När biljetten år återbetald kommer du att få ett kvitto på din återbetalning via e-post. Ring SAS Sales and Service om du har ytterligare frågor om din avbokning/återbetalning.
    Formuläret skickades tyvärr inte. Försök igen om en stund.

    Om nej, fyll i namnen på de passagerare som ska avbokas:


    Beställ kvitto

    Vi hjälper gärna till med att hantera alla delar av dina resor. Om du behöver ett kvitto kan du beställa en bokningsbekräftelse som skickas till e-postadressen på din bokning. Om du vill ha kvitton för resor som har bokats under en viss period kan du fylla i uppgifterna nedan.

    Please login to use this functionality.


    Vad tycker du om vår webbplats?  

    Vi gör vårt bästa för att göra det lätt för dig att planera och hantera dina resor på våra digitala platser. Därför uppmanar vi dig att kontakta oss om du anser att det finns något som vi kan göra bättre. Vi kommer att anstränga oss för att tillgodose dina önskemål.

    Please login to use this functionality.


    Berätta om din resa

    Resenärer som du själv vet exakt vad de behöver när de flyger med oss. Berätta om det finns något som vi kan göra för att du ska få en ännu bättre upplevelse. 

    Berätta för oss

    Kontakta SAS

    Kontakta oss här

    Vi använder cookies för att göra din upplevelse så bra som möjligt. Genom att använda denna sida samtycker du till du vår cookiepolicy