LAND

SPRÅK

MIN FLYGPLATS

    Assistans
    Reseinfo

    Särskild assistans

    På SAS vill vi att alla ska känna sig välkomna ombord. Därför gör vi vårt bästa för att tillgodose dina behov, oavsett hur de ser ut.

    Vi offentliggör information om de tjänster vi erbjuder för resenärer med speciella behov och begränsad rörlighet enligt gällande säkerhetsförordningar och EU-förordning 1107/2006. EU-förordning 1107/2006

    Funktionshinder

    Om du har nedsatt rörlighet kan du få särskild assistans både före, under och efter din resa. Vill du veta mer om vilka regler som gäller för resa med nedsatt rörlighet kan du se film här.

    • För att få bästa möjliga assistans måste du kontakta SAS Sales and Service  minst 48 timmar före avgång. Meddelar du oss senare än så kan vi inte garantera hjälp.

    • Du får ta med rullstol eller rullator ombord utan extra kostnad. Detta behöver registreras i din bokning minst 48 timmar före avgång. 
    Tack för din förfrågan! Vår ambition är att besvara din förfrågan inom 24 timmar.
    Formuläret skickades tyvärr inte. Försök igen om en stund.

    * Typ av assistans:

    WCHC (kabin)
    Passageraren är helt orörlig, kräver rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor och till/från flygstolen.

    WCHR (ramp)
    Passageraren kan ta sig uppför/nedför trappor och till/från flygstolen på egen hand. Han/hon kräver rullstol till/från flygplanet.

    WCHS (trappsteg)
    Passageraren kan inte ta sig uppför/nedför trappor, men kan ta sig på egen hand till/från flygstolen. Han/hon kräver rullstol till/från flygplanet och måste bäras uppför/nedför trappor.




    • Har du hjälpmedel eller utrustning som kräver extra utrymme på grund av vikt eller storlek, ber vi dig informera oss om det när du bokar.

    • Beroende på flygplanstyp kan det finnas begränsningar för vilken typ av utrustning du kan ta med ombord som bagage. Ibland måste vi av säkerhetsskäl eller andra orsaker byta flygplanstyp för en planerad flygning. Om detta påverkar din möjlighet att resa med hjälpmedel eller annan utrustning, så erbjuder vi dig en alternativ resa.

    Har du en avtalad mötesplats, behöver du vara där två timmar före avgång. Om ingen annan tid skriftligen avtalats måste du vara vid incheckningsdisken minst en timme före avgång.

    Självklart kan du ombord på alla SAS-flygningar be vår kabinpersonal om assistans.

    • Personlig vård: Kabinpersonalen ombord på våra SAS-flygningar har inte möjlighet att hjälpa dig med personlig vård, så som att:
      • lyfta eller bära dig
      • hjälpa dig med dina måltider
      • administrera eller övervaka ditt intag av medicin
      • assistera vid toalettbesök

    • Utrustning på våra långdistansflygningar (A330/A340-flygplan):
      • Det finns en speciell rullstol som resenärer med begränsad rörlighet kan använda. Du kan använda denna rullstol för att ta dig till/från toaletten
      • Det finns minst en extra stor toalett ombord. Dessa toaletter är också utrustade med hjälphandtag som gör det lättare att manövrera inne på toaletten
         
    • Utrustning på inrikes och europeiska rutter:
      • Ingen speciell rullstol finns
      • Toaletter av standardstorlek som är utrustade med ett hjälphandtag som underlättar manövrering inne på toaletten


    Hälsotillstånd

     För din egen skull vill vi försäkra oss om att din hälsa är god innan du reser med oss, eftersom en flygning kan vara fysiskt påfrestande. Det beror bland annat på att lufttrycket i kabinen är lägre än på marken och att behovet av syre kan öka.

    • Du som väljer att resa med oss ska uppfylla vissa allmänna hälsokriterier.

    • Flyger du till eller från medicinsk behandling utomlands gäller särskilda kriterier.

    • Medicinsk behandling, diagnostisk utvärdering, cellgiftsbehandling eller operation kan förändra en ditt hälsotillstånd så att det kan vara farligt att flyga.

    • Är du sjuk i cancer eller svårt sjuk på annat sätt, behöver din läkare fylla i en så kallad MEDIF-blankett (Medical Information Form) och i förväg godkänna din resa. Utifrån informationen kan det hända att du nekas att resa. Ladda ner MEDIF-blanketten

    • Om du vid incheckning eller gate bedöms vara för sjuk för att flyga, kan kaptenen neka dig att gå ombord.

    • För allmänna frågor om våra hälsokriterier, kontakta SAS Sales and Service. Vid frågor om hur man fyller i en MEDIF-blankett, kontakta SAS Medical Sales.

    Patienttransport

    Genom patienttransport kan vi garantera en säker och behaglig resa.

    • Vi kan hjälpa till med följande:
      • Medicinsk information om bokningen (MEDIF) och läkarintyg för att flyga med SAS.
      • Ordna extra benutrymme om du har en benskada.
      • Installera godkänd batteridriven medicinsk utrustning ombord om du behöver detta på din resa.
      • Installera extra syrgas för användning ombord på flygplanet vid behov.
         
    • För att kunna hjälpa dig på bästa sätt, behöver du kontakta SAS Sales and Service minst 48 timmar före avgång. Meddelar du senare än så kan vi inte garantera hjälp.

    • Innan du kontaktar SAS Medical Sales, kontrollera om din reseförsäkring eller sjukförsäkring omfattar din hemresa. Om så är fallet och du alltså inte själv ska betala, ska du först kontakta ditt försäkringsbolag.

    • Vid sjukdomstillstånd ska SAS egna läkare alltid godkänna resa. Medicinskt godkännande ges vardagar mellan kl. 9.00–12.00.

    Syrgas

    Är du beroende av syrgas kan du antingen ta med egen eller få det ordnat av oss. Det enda du behöver tänka på är att meddela oss i förväg.

    Ta med egen syrgas

    • Om du behöver syrgas eller annan livsnödvändig medicinsk utrustning till och från ditt flyg eller ombord, kan du ta med detta utan extra kostnad.

    • Om du tar med egen syrgas måste du ange det i din bokning senast 48 timmar före avgång och informera SAS Medical Sales om antalet behållare du tar med dig.

    • Syrgasbehållarna får inte väga mer än 5 kg. Behållare och eventuella reglage måste vara stötsäkra så att innehållet inte oavsiktligt kan frigöras vid eventuell påverkan.

    • Du får inte ta med flytande syrgas ombord på flyget.


    Beställa syrgas

    • Vi kan tillhandahålla medicinsk syrgas från AGA om du bokar detta senast 48 timmar före avgång.

    • Det enda du behöver göra är att fylla i en MEDIF-blankett (Medical Information Form) för att få tillstånd från SAS Medical Department. Hämta MEDIF-blankett

     

    Price for installation of extra oxygen

    Långdistansflygningar 2492 DKK/3031 NOK/3300 SEK/335 EUR/368 USD
    Inom Skandinavien/Europa:  1115 DKK/1357 NOK/1480 SEK/150 EUR/165 USD

    Priserna gäller per segment och endast på flygningar som utförs av SAS.


    Resa med assistent

    Det ska vara tryggt och bekvämt att resa med oss, för alla. Vid vissa typer av funktionshinder behöver du därför ha med en assistent när du ska resa med oss.

    • Du måste resa med en assistent om du:
      • är blind och döv
      • har en intellektuell funktionsnedsättning eller utvecklingsstörning som kräver assistans
      • är beroende av medicinsk assistans ombord
      • inte förmår att förstå och reagera på säkerhetsanvisningar från personalen
         
    • En assistent eller vårdare är en person som ansvarar för din bekvämlighet och ditt välbefinnande under påstigning och avstigning, din allmänna säkerhet under flygresan och nödvändig hjälp vid en eventuell evakuering. Denna person måste vara minst 18 år och ska sitta bredvid dig.

    • Beroende på antal medarbetare i kabinpersonalen ombord på varje flyg och antalet resenärer som behöver assistans, kan någon ur besättningen agera som din assistent. Observera att vi inte har möjlighet att hjälpa dig med personlig vård.
    • Kabinpersonalen ombord på våra SAS-flygningar har inte möjlighet att hjälpa dig med personlig vård, så som att:
      • lyfta eller bära dig
      • hjälpa dig med dina måltider
      • administrera eller övervaka ditt intag av medicin
      • assistera vid toalettbesök  



     

    • För att försäkra dig om att du får den assistans du behöver, informera SAS Sales and Service om dina behov vid bokningstillfället.

    • När du reser med assistent kan du behöva göra en extra platsreservation.

    Platsreservation

    Om du reser med assistent eller behöver en extra stol kan du reservera en lämplig plats. Vi hjälper dig gärna.
     

    Bokning och information

    • För att göra din platsreservation, kontakta SAS Sales and Service.

    • De flesta platser vid mittgången har rörliga armstöd (med undantag för första raden).

    • Av säkerhetsskäl har du inte möjlighet att boka sittplats vid en nödutgång.
       


    Behov av sele ombord

    De selar som är godkända ombord är:

    • Crelling-säkerhetssele.
    • CARES säkerhetssele för barn som är anpassad för barn.

    Ledarhund

    Är du beroende av ledarhund? Hos oss på SAS kan du alltid ta med ledarhunden i kabinen.

    • Du kan ta med din ledarhund i kabinen utan extra kostnad.

    • Meddela oss i förväg om du tänker resa med en ledarhund. Anmäl resa med ledarhund

    Ersättning

    På SAS hanterar vi dina ägodelar med största omsorg. Skulle ett rörelsehjälpmedel eller annat hjälpmedel ändå skadas eller förloras under din resa, gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

    • Du kan ansöka om ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel.

    • Ersättning vid skadat eller förlorat hjälpmedel utgår enligt SAS transportvillkor. Ömtåliga och värdefulla föremål ersätts inte.

    Vänligen logga in för denna funktion


    Ris och ros

    Vi gör alltid vårt bästa för att din flygresa ska bli precis så bekväm som du har föreställt dig. Fick du den hjälp du behövde eller finns det något vi kan göra bättre? Om du har kommentarer eller synpunkter på din resa berätta gärna det för oss.

    Vänligen logga in för denna funktion


    Om du vill lämna in ett klagomål kan du kontakta vårt kundrelationsteam på Contacttoflysas@sasair.com. Det ovanstående formuläret innehåller mer information om våra procedurer för klagomål.

    Om du av någon anledning inte är nöjd med vårt slutliga svar på ditt klagomål kan du föra det vidare till ett av de godkända alternativa tvistlösningsorgan som är etablerade i EU:s medlemsländer. Europeiska kommissionen har upprättat en alternativ tvistlösningsplattform som ger enkel tillgång till alternativ tvistlösning (ADR).

    SAS har visserligen inte tecknat avtal med något ADR-organ, men SAS följer de beslut som fattas av ADR-organ som har godkänts av medlemsländerna.

    Vi använder cookies för att göra din upplevelse så bra som möjligt. Genom att använda denna sida samtycker du till du vår cookiepolicy