sök

FÖRSLAG

  • loader Inget annat innehåll att visa
    Se alla resultat
    • Inget annat innehåll att visa
  • loader Inget annat innehåll att visa
  • Inga träffar

särskild assistans

Vi på SAS vill vi att alla ska känna sig välkomna när de reser med oss. Det är därför vi gör vårt bästa för att din resa ska bli så enkel, säker och bekväm som möjligt, oavsett dina behov och förutsättningar.

Vi publicerar information om de tjänster vi erbjuder för resenärer med särskilda behov och nedsatt rörlighet enligt gällande säkerhetsförordningar och EU-förordning 1107/2006. EU-förordning 1107/2006

Funktionshinder

Om du har nedsatt rörlighet kan vi ge dig särskild assistans både före, under och efter din resa.

 

Seating onboard

We'll assign you a suitable seat free of charge when you check in at the airport, or if you choose a seat when you check in online from 22 hours before departure, based on the type of assistance you require.

For a specific seat assignment prior to check-in you can login and choose your seat once you have received a confirmation that your requested assistance is confirmed, you can do this up to 22 hours before departure, just use your booking reference. 

You are always welcome to contact SAS Sales & Service


Medicinska tillstånd

Vissa hälsotillstånd kräver förhandsbesked och läkarintyg före resan. Vi beskriver allt du behöver känna till här. 

  • Alla resenärer måste uppfylla vissa allmänna hälsokriterier för att kunna flyga med oss. Kontakta SAS Sales & Service vid allmänna frågor om våra hälsokriterier

  • Om du har cancer eller en annan allvarlig sjukdom måste din läkare fylla i en MEDIF-blankett (Medical Information Form) och godkänna din resa i förväg.

    • Vissa medicinska behandlingar, hälsotillstånd, typer av cellgiftsbehandling och kirurgiska ingrepp kan göra en flygresa farlig för dig. Särskilda villkor gäller om du flyger till eller från medicinsk behandling utomlands. Kontakta SAS Medical för att få mer information och hjälp.
       
  • Om du bedöms vara för sjuk för att flyga när du checkar in eller kommer fram till gaten kan du nekas ombordstigning.

 

Patienttransport

Om du blir sjuk eller skadas på resan kommer vi att göra vårt bästa för att garantera en säker och angenäm flygresa.

  • Vi kan hjälpa till med följande:
    • Medicinsk information i bokningen (MEDIF) och läkarintyg för att flyga med SAS
    • Ordna med extra benutrymme om du har en benskada
    • Installera godkänd batteridriven medicinsk utrustning ombord vid behov
    • Installera extra syrgas för användning ombord på flygplanet vid behov

  • För att garantera bästa möjliga service måste du kontakta SAS Sales & Service minst 48 timmar före avgången.

  • Innan du kontaktar SAS Medical är det viktigt att du kontrollerar om din rese- eller sjukförsäkring täcker din hemresa. Om så är fallet ska du börja med att kontakta ditt försäkringsbolag.

  • Om du har ett sjukdomstillstånd måste resan alltid godkännas av SAS egna läkare. Sådana godkännanden utfärdas på vardagar mellan kl. 09.00 och 12.00.

Syrgas

Om du behöver använda medicinsk syrgas kan du antingen ta med dig egna syrgasbehållare (på vissa flygningar) eller låta oss ordna med det. Kom ihåg att meddela oss i förväg.

Ta med egen syrgas

  • Om du behöver syrgas eller annan livsviktig medicinsk utrustning till och från ditt flyg eller ombord kan du ta med detta utan avgift. Begär tillstånd att ta med din egen syrgas ombord genom att fylla i formuläret nedan.

  • Om du tar med egen syrgas måste du ange det i din bokning senast 48 timmar före avgången och informera SAS Medical om antalet behållare du tar med dig.

  • Syrgasbehållarna får inte väga mer än 5 kg. Behållare och reglage måste vara stötsäkra så att innehållet inte oavsiktligt kan frigöras vid eventuell påverkan.

  • Du får inte ta med flytande syrgas ombord på flygplanet.


Beställa syrgas

  • Vi kan tillhandahålla medicinsk syrgas från AGA mot en avgift om du bokar detta senast 48 timmar före avgången. Allt du behöver göra är att fylla i en MEDIF-blankett. Kontakta SAS Medical om du behöver hjälp.


Resa med assistent

Det ska vara tryggt och bekvämt för alla att resa med oss. Det innebär att vid vissa typer av funktionsnedsättningar måste resenärer ha en assistent med sig när de flyger med oss.  

  • Du måste resa med en assistent om du:
    • är blind och döv
    • har en psykisk eller fysisk funktionsnedsättning som kräver assistans
    • är beroende av medicinsk assistans under flygningen
    • inte har förmåga att förstå och reagera på säkerhetsanvisningar från kabinpersonalen
       
  • En assistent eller vårdgivare är en person som ansvarar för din komfort och ditt välbefinnande när du går ombord och lämnar flygplanet, din allmänna säkerhet under flygningen och nödassistans vid en eventuell evakuering. Denna person måste vara minst 18 år och ska sitta bredvid dig.

  • Beroende på antalet medarbetare i kabinpersonalen ombord på varje flyg och antalet resenärer som behöver assistans kan en besättningsmedlem eventuellt agera som din assistent. Observera dock att vi inte har möjlighet att hjälpa dig med personlig vård. Fyll i formuläret nedan för att boka en assistent.

  • För att garantera att du får den assistans du behöver måste du informera SAS Sales & Service om dina behov vid bokningstillfället.

  • När du reser med assistent måste du boka en extra sittplats.

Boka en extra sittplats

Här kan du se vad du måste känna till om du reser med en assistent eller behöver en extra sittplats.
 

Bokning

  • Kontakta SAS Sales & Service för att boka en extra sittplats

  • De flesta sittplatser vid mittgången har fällbara armstöd (utom i första raden).

  • Av säkerhetsskäl kan du inte boka en sittplats bredvid en nödutgång.
     


Selar ombord

De selar som är godkända ombord är:

  • Crelling-säkerhetssele

  • CARES-säkerhetssele för barn ombord på flygplan

Servicedjur

Om du har ett servicedjur kan du alltid ta med det ombord utan avgift. Du kan ta med ett servicedjur per person.

  • Meddela oss i förväg om du tänker resa med ett servicedjur genom att fylla i formuläret nedan.

 

Ersättning

På SAS hanterar vi dina ägodelar med största omsorg. Om ett rörelsehjälpmedel eller annat hjälpmedel trots detta blir skadat eller tappas bort under din resa gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

  • Du kan ansöka om ersättning för skadat eller förlorat hjälpmedel.

  • Ersättning vid skadat eller förlorat hjälpmedel utgår enligt SAS transportvillkor. Observera att vi inte erbjuder ersättning för ömtåliga och värdefulla föremål.


Feedback

Fick du den hjälp du behövde eller finns det något vi kan göra bättre? Om du har kommentarer eller synpunkter på din resa vill vi gärna att du berättar det för oss.