RÄTT ATT BLI BORTGLÖMD

Innan du gör en förfrågan om att bli bortglömd rekommenderar vi att du tar en titt på den följande informationen.

Vi raderar alla dina personuppgifter inom 30 dagar, utom de uppgifter vi är rättsligt skyldiga eller tillåtna att behandla.

Observera att SAS inte kan radera alla personuppgifter. I syfte att skydda dig mot bedrägeri raderas inga PNR-uppgifter, i enlighet med Europaparlamentets och Europakommissionens förordning (EG) nr 261/2004. Om resenären har begått någon handling som omfattas av ICAO:s resolution ”A33-4 – införande av nationell lagstiftning avseende vissa brott som begås ombord på flygningar i civil flygtrafik (störande passagerare)” raderas dessa uppgifter inte.


Om du inte har ett konto hos SAS eller EuroBonus

  • Om du inte har ett SAS- eller EuroBonus-konto/SAS Travel Pass raderas dina personuppgifter automatiskt efter din resa, med undantag för uppgifter som kan behövas i händelse av ett klagomål eller annat rättsligt ärende.

EuroBonus-konto

  • Observera att ditt EuroBonus-medlemskap avslutas, att alla dina EuroBonus-poäng raderas och att du inte längre får åtkomst till några uppgifter om ditt tidigare medlemskap.
  • Ta chansen att använda dina poäng innan du skickar en förfrågan om att bli bortglömd.
  • Om du är innehavare av en Point Sharing-grupp måste du överlåta ditt innehav först.

SAS-kreditkort

  • Om du har ett SAS-kreditkort som är länkat till ditt EuroBonus-konto måste du kontakta din kortleverantör och säga upp kortet innan du avslutar ditt EuroBonus-konto.

SAS Travel Pass

  • Observera att ditt SAS Travel Pass sägs upp och att du inte längre får åtkomst till några uppgifter om dina tidigare SAS Travel Pass-resor.
  • Alla utestående fakturor måste betalas innan du kan begära att bli bortglömd.
  • Om du vill utnyttja några återstående SAS Travel Pass-resor måste du göra det innan du skickar en förfrågan om att bli bortglömd.
  • Om du har ett SAS Travel Pass som är kopplat till ett företag kan endast företaget säga upp ett SAS Travel Pass-konto och skicka en förfrågan om att bli bortglömt.

När du skickar en förfrågan om att bli bortglömd skickar vi ett engångslösenord till det telefonnummer som är registrerat på ditt konto. Ange det i nästa steg, så att vi kan radera ditt konto och alla uppgifter på det.

Nej, behåll mitt konto

INNAN DITT KONTO KAN RADERAS

Du måste logga in så att vi kan hitta ditt konto.

Avbryt