Försenat eller förlorat bagage

Vi gör vårt bästa för att leverera ditt bagage i tid, men ibland går det inte som planerat. Oavsett orsaken till att ditt bagage är försenat kan du vara säker på att vi gör allt vi kan för att hitta det så snart som möjligt.

Anmäl försenat bagage

Anmäl ditt försenade bagage online för snabbast hantering. Tänk på att i vissa länder kan du behöva underteckna en tulldeklarationsblankett innan du lämnar flygplatsen. När du valt "Rapportera försenat bagage" i vår självbetjäningstjänst kan du ta del av vilka flygplatser det gäller.

Så snart vi har återfått din väska kontaktar vi dig för att bestämma en tid för leverans. Om du inte har undertecknat en tulldeklaration behöver du hämta ditt bagage på flygplatsen.

Om du inte kan anmäla ditt försenade bagage online kan du gå till bagageservice på flygplatsen. Bagageservice hjälper dig att skapa en förseningsrapport, även kallad PIR som dokumenterar att bagaget är försenat eller försvunnit. Rapporten innehåller ett referensnummer / PIR-nummer som består av 10 tecken (5 bokstäver och 5 siffror, t.ex. ARNSK12345). Med hjälp av detta referensnummer kan du hålla koll på statusen för din anmälan samt spåra ditt bagage online. Du kan välja att få en kopia av rapporten skickad till dig via epost eller utskriven som papperskopia.

För att underlätta identifieringen av ditt bagage är det bra om du även har ditt bagagekvitto tillhands. Har du inte papperskvittot kvar kan du hitta det digitalt i din SAS App under "My trips" eller i din mejl.

Ersättning för försenat bagage

Om ditt bagage är försenat mer än 24 timmar på utresan ersätter vi kostnader inom rimliga gränser om du behöver köpa toalettartiklar och andra nödvändiga artiklar. Kom ihåg att det är din skyldighet att försöka hålla nere dina kostnader. Spara alla kvitton för sådant du vill begära ersättning för i efterhand.

Om ditt bagage är försenat på hemresan förväntar vi oss att du redan har de nödvändiga artiklar du behöver, vilket innebär att kostnaden för sådana artiklar inte återbetalas av SAS.

Har du inte fått tillbaka bagaget inom 21 dagar anses det vara förlorat. Då har du rätt att få ersättning för värdet på ditt förlorade bagage upp till 1 288 SDR. Aktuellt värde för 1 SDR finns på Riksbankens hemsida

SAS följer de internationella förordningar och riktlinjer som gäller för ersättning av förlorat bagage. Mer information finns i våra allmänna resevillkor

Ansök om ersättning

För att få ersättning för dina utgifter som orsakats av bagageförseningen måste du ansöka om ersättning på vår hemsida. Anmälan måste vara inskickad senast 21 dagar efter att du tog emot ditt bagage. Din förseningsrapport (PIR-rapport) samt kvitton för alla utgifter måste inkluderas.

För att begära kompensation för förlorat bagage måste du ansöka om ersättning på vår hemsida senast 7 dagar från det datum vi betraktar ditt bagage som förlorat.

Har du en hemförsäkring eller reseförsäkring kan du kontakta ditt försäkringsbolag för se om du via din försäkring kan få ersättning för bagaget.

Om väskan hittas efter 21 dagar så kontaktar vi dig för att ordna leverans.

Spåra ditt bagage online

Har du anmält ditt bagage försenat och fått en kopia av förseningsrapporten (PIR-rapporten) kan du spåra din väska via World Tracer. Du loggar in med ditt referensnummer (PIR-nummer) och ditt efternamn.

Observera att PIR-numret inte är samma som numret på din bagagetagg.