Övrigt

Mer information om resor med SAS

Om du flyger ofta med oss känner du antagligen till oss väl. Men vi lägger alltid till nya tjänster och lösningar för att ge dig bättre upplevelser och det är en god idé för dig att hålla dig informerad. Här är några saker som är bra att känna till om resor med SAS.

We are travelers

We are travelers – vi flyger av olika anledningar. Vi pendlar till jobbet flera dagar i veckan. Vi arbetar på planet. Vi hälsar på våra föräldrar eller våra barn. Vi söker vårt livs äventyr. Vi söker lugnet. Några av oss checkar in stora bagage. Andra reser med endast handbagage. Vi bor över hela världen. Vi längtar hem ibland. 

Vi har en sak gemensamt: För oss är flyget så mycket mer än en transport mellan punkt A och B. Det är en del av resan. Oavsett vart vi är på väg. Om du känner igen dig är du en sann resenär.

 


Alltid med SAS

Vi vet att du som reser med oss förväntar dig att det ska vara både förmånligt, enkelt och bekvämt. Därför finns det några saker vi aldrig tummar på.
 

Tjäna EuroBonus-poäng på alla flygningar

Det lönar sig att välja SAS. Ju mer du flyger, desto fler EuroBonus-poäng tjänar du. Du tjänar poäng när du reser med SAS och våra partner, såväl som på hotell, biluthyrning och ibland till och med när du handlar. Dina poäng kan du använda till bonusresor och många andra attraktiva erbjudanden. Det är gratis att bli medlem och det finns ingen åldersgräns. Läs mer

Checka in kostnadsfritt i mobilen, online eller i våra Self Service-automater

Checka in 22 timmar före avgången, i SAS App, på vår webbplats eller i en SAS Self Service-automat. Då kan du också välja sittplats, ange ditt EuroBonus-nummer, ändra flygning och skriva ut ditt boardingkort. Och med SAS App kan du checka in och få ditt boardingkort i mobilen. Det är enkelt.


Kaffe och te ombord, dagstidningar i SAS App

Oavsett när eller hur du reser, bjuder vi på te och kaffe ombord och ger dig kostnadsfri tillgång till dagstidningar och tidskrifter i vår app. Ombord kan du dessutom läsa vår egen tidskrift Scandinavian TravelerLäs mer


Ingen avgift när du betalar med kreditkort

När du bokar din biljett på vår webbplats betalar du ingen avgift för att använda ditt kreditkort.


24 timmars öppet köp

Boka nu. Bestäm dig sen. Hos SAS kan du alltid avboka din resa inom 24 timmar från bokningstillfället, helt utan avgift. Och du kan alltid ändra din flygning mot en särskild avgift. Läs mer

Om du bokar mindre än 24 timmar före avgången har du möjlighet att avboka fram till tolv timmar före avgången och få full återbetalning. Läs mer


SAS Fast Track – den snabbaste vägen genom säkerhetskontrollen

Om du flyger i SAS Plus eller SAS Business eller om du är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem kan du ta den snabba vägen genom säkerhetskontrollen med SAS Fast Track. Då får du mer tid att handla eller koppla av i våra lounger. Läs mer

 

SAS Lounge – få ut mer av din resa

SAS Lounge erbjuder det lilla extra för passagerare i SAS Business och SAS Plus, såväl som för EuroBonus Guld- och Diamant‭-medlemmar och resenärer som betalar för loungebesök. Den är en rofylld plats där du kan arbeta, få något att äta och dricka, dra nytta av kostnadsfri Wi-Fi-anslutning eller bara koppla av.

 

SAS Gold Lounge in Stockholm


Mat och dryck ombord

Vi anser att måltiden ombord bör vara en av höjdpunkterna på din resa. Vi byter vår meny fyra eller fem gånger om året – alltid med fokus på lokalt producerade, ekologiska och hållbara alternativ. 

  • När du flyger till USA och Asien ingår mat och dryck ombord oavsett vilken typ av biljett du reser med. 

  • För övriga resor erbjuder vi mat och dryck för dig som reser i SAS Plus 

  • Om du reser i SAS Go Light eller SAS Go bjuder vi på kaffe och te. Du kan köpa mat ombord och betala med kontanter, kreditkort eller EuroBonus-poäng

 

Läs mer

Framme i tid

Vi vet att din tid är viktig. Därför gör vi allt vi kan för att se till att du kommer fram till din destination i tid. Och med SAS får du punktlighet i världsklass. Faktum är att vi vid flera tillfällen har utsetts till ett av världens mest punktliga flygbolag. 

Barnrabatt – flyg billigare

Vi välkomnar både små och stora resenärer. Hos SAS reser spädbarn under 2 år utan kostnad eller med 90 % rabatt i vuxens knä. Och barn i åldrarna 2–11 år som reser tillsammans med en person över 16 år får upp till 25 % rabatt. Läs mer

SAS ungdomsbiljetter – res billigare om du är under 26 år

Är du under 26 år och söker efter billiga, flexibla resor inom Skandinavien och Europa? Då bör du välja SAS ungdomsbiljetter. Det ger dessutom en rad andra fördelar som gör din resa enklare. 

SAS Dreams

Det är inget fel med att vilja ha något annat. Något nytt. Något speciellt. Något helt fantastiskt. Det är anledningen till att vi skapade SAS Dreams – ett skräddarsytt koncept som erbjuder helt unika upplevelser, endast för EuroBonus-medlemmar. En inbjudan som andra endast kan drömma om. 

Var en drömmare. Var en resenär. Ta en titt och kontrollera din inkorg. Vi är säkra på att du kommer att hitta något som du gillar. 


Se SAS Dreams

SAS utvecklingsblogg

Undrar du vad som krävs för att bygga vår nya digitala plattform? I så fall föreslår vi att du följer med oss i vårt spännande arbete för att göra resor lättare och trevligare med hjälp av digitala funktioner. Vi kommer att hålla dig informerad om de milstolpar vi når på vägen, om vad du kan förvänta dig av våra nya digitala platser och mycket mer. Ta en titt

Priser & utmärkelser

Vi vet att du som reser med oss har höga förväntningar på oss både före, under och efter din resa – med all rätt. Därför arbetar vi hårt för att möta dem, varje dag. Och därför blir vi särskilt glada att då och då få ett kvitto på att vårt arbete lönar sig.

Läs mer

I årets upplaga av Grand Travel Award, där reseagenter nominerar utmärkelser inom ett 20-tal områden, tog SAS hem förstapriset i kategorin Inrikes och Flygbolag Europa. 

SAS åter utsett till affärsresenärernas val med vinster i Business Travel Awards – ”Bästa Inrikes Transport” och ”Bästa Flygbolag Utrikes”.

Vid årets Grand Travel Award vann SAS första pris som bästa flygbolag i Europa och inrikes.

SAS valdes återigen ut som affärsresenärernas favorit och vann två priser vid Business Travel Awards, i kategorierna ”bästa inrikesresor” och ”bästa flygbolag för utrikesresor”.

SAS vinnare i Swedish Digital Awards, i kategorin "Årets bästa Kundservice i Sociala Medier".

Igår utsågs vinnarna i Business Travel Awards – Customers’ Choice 2016. Tretusen svenska affärsresenärer och beslutsfattare som reser ofta korade SAS som vinnare i kategorierna ”Bästa inrikes flygbolag” och ”Bästa inrikes transport”.

SAS har även i år utsetts till det flygbolag som ger bäst service till sina kunder i ServiceScores årliga undersökning.

Under hösten och vintern har över 10 000 svenskar svarat på frågor i en stor opinionsundersökning, som syftade till att ta reda på vilket som är Sveriges bästa företag. När resultatet presenterades under torsdagen den 17 mars tog SAS hem priset som Sveriges bästa företag 2016 inom kategorin ”Personresor”.

I årets upplaga av Grand Travel Award, där reseagenter nominerar utmärkelser inom ett 20-tal områden, vann SAS i samtliga nominerade kategorier: Bästa transport inrikes, Bästa flygbolag Europa och Bästa flygbolag interkontinental. Dessutom var SAS globala försäljningsdirektör Annelie Nässén nominerad som en av tre personer i kategorin Årets Chef – och även där vann SAS i tuff konkurrens.

SAS vinnare i Swedish Digital Awards, i kategorin "Årets bästa Kundservice i Sociala Medier".

Igår utsågs vinnarna i Business Travel Awards – Customers’ Choice 2016. Tretusen svenska affärsresenärer och beslutsfattare som reser ofta korade SAS som vinnare i kategorierna ”Bästa inrikes flygbolag” och ”Bästa inrikes transport”. 

SAS har även i år utsetts till det flygbolag som ger bäst service till sina kunder i ServiceScores årliga undersökning.

Under hösten och vintern har över 10 000 svenskar svarat på frågor i en stor opinionsundersökning, som syftade till att ta reda på vilket som är Sveriges bästa företag. När resultatet presenterades under torsdagen den 17 mars tog SAS hem priset som Sveriges bästa företag 2016 inom kategorin ”Personresor”.

I årets upplaga av Grand Travel Award, där reseagenter nominerar utmärkelser inom ett 20-tal områden, vann SAS i samtliga nominerade kategorier: Bästa transport inrikes, Bästa flygbolag Europa och Bästa flygbolag interkontinental. Dessutom var SAS globala försäljningsdirektör Annelie Nässén nominerad som en av tre personer i kategorin Årets Chef – och även där vann SAS i tuff konkurrens.

Under tisdagskvällen prisades SAS med ett bronslejon under Cannes Lions för ”SAS Escalator experiment” inom kategorin ”outdoor”. Det var totalt cirka 470 bidrag i kategorin. Priset uppmärksammar SAS framgångar inom kreativitet och innovation.

SAS har i ServiceScore-galan 2015 röstats fram som det flygbolaget som ger bäst service till sina kunder. Resultatet bygger på reseupplevelser från över 3 000 svenskar. SAS utsågs som vinnare före Malmö Aviation och Norwegian i samma kategori.

SAS gick hem med utmärkelsen bästa europeiska flyg från Grand Travel Award 2015. Utmärkelsen, som är framröstad av svenska reseagenter, är ett kvitto på att SAS satsningar för frekventa resenärer med höga krav svarar upp mot de förväntningar som ställs.

Ikväll utsågs vinnarna i Business Travel Awards – Customers’ Choice 2015. Tretusen svenska affärsresenärer och beslutsfattare som reser ofta korade SAS som vinnare i kategorierna ”Bästa flygbolag inrikes” och ”Bästa mobila reseapp”.

Under tisdagskvällen prisades SAS med ett bronslejon under Cannes Lions för ”SAS Escalator experiment” inom kategorin ”outdoor”. Det var totalt cirka 470 bidrag i kategorin. Priset uppmärksammar SAS framgångar inom kreativitet och innovation.

SAS har i ServiceScore-galan 2015 röstats fram som det flygbolaget som ger bäst service till sina kunder. Resultatet bygger på reseupplevelser från över 3 000 svenskar. SAS utsågs som vinnare före Malmö Aviation och Norwegian i samma kategori.

SAS gick hem med utmärkelsen bästa europeiska flyg från Grand Travel Award 2015. Utmärkelsen, som är framröstad av svenska reseagenter, är ett kvitto på att SAS satsningar för frekventa resenärer med höga krav svarar upp mot de förväntningar som ställs.

Ikväll utsågs vinnarna i Business Travel Awards – Customers’ Choice 2015. Tretusen svenska affärsresenärer och beslutsfattare som reser ofta korade SAS som vinnare i kategorierna ”Bästa flygbolag inrikes” och ”Bästa mobila reseapp”.





Star Alliance

Genom globala nätverket Star Alliance kan SAS ta dig till i stort sett hela världen. När Star Alliance skapades 1997 var SAS en av grundarna och idag består nätverket av 28 flygbolag. Det gör ditt SAS EuroBonus-medlemskap extra värdefullt, eftersom du kan tjäna och använda dina poäng hos alla 28 medlemsbolag samtidigt som du får möjlighet att njuta av varje enskilt bolags unika traditioner och kultur. 
 

Det här är Star Alliance:

  • Grundades 1997
  • Består av 28 flygbolag
  • 4 456 flygplan
  • 408 998 medarbetare
  • Verksamt i 192 länder
  • 620 miljoner passagerare varje år
  • 1 316 flygplatser



Map of Star Alliance members
Star Alliance MCR banner
Star Alliance MCR banner