• Res tryggt och lugnt genom att lägga till en reseförsäkring
  • Medicinsk och sjukförsäkring
  • Återbetalningar för din flygning och andra förskottsbetalda resekostnader

Hur det fungerar

Typer av reseskydd

Sjukförsäkring och återbetalningar för din flygning och andra förskottsbetalda resekostnader.

  • Om du måste avboka eller avbryta din resa på grund av personskada eller sjukdom (inklusive familjemedlemmar)

  • För akuta sjukvårds-, sjukhus- och tandvårdskostnader, repatriering av medicinska skäl samt sjukvårds- och reserelaterade kostnader för logi

  • För försenat, förlorat eller stulet bagage och flygförseningar

Återbetalningar för din flygning och andra förskottsbetalda resekostnader.

  • Om du måste avboka eller avbryta din resa på grund av personskada eller sjukdom (inklusive för familjemedlemmar)

Bra att veta

Om du inte hittar den information du behöver kan du alltid besöka XCover hjälpcenter för att ta reda på mer.

  • Du måste aktivera ditt konto den första gången du besöker XCover.

  • Din aktiveringslänk finns i XCover bekräftelsen som du får via sms eller e-post. Se till att kontrollera din skräppostmapp om du inte kan se din e-postbekräftelse.

  • I syfte att skydda din integritet skickas dina XCover-dokument inte via epost. För att kunna se dina dokument, försäkringsvillkor och fakturor måste du logga in på ditt XCover-konto.

  • Från ditt XCover-konto kan du göra ett anspråk eller läsa dina villkor.

Du har 14 dagar på dig att avbeställa och begära återbetalning efter inköpet av reseskyddet.

  • Om du bestämmer dig för att boka om din resa till samma destination med samma varaktighet är ditt reseskydd fortfarande giltig. Men om du ändrar din resplan och förlänger resans varaktighet måste du kontakta SAS Customer Service för att uppdatera ditt reseskydd för att säkerställa att den gäller för de ytterligare dagarna.

  • Om det förekommer förseningar eller andra problem gäller reseskyddet alltid under ytterligare 24 timmar.

  • Om du uppgraderar din kabinklass eller gör ändringar i din bokning som leder till en uppgradering täcker ditt reseskydd endast kostnaden för den ursprungliga biljettypen.

XCover-anspråksprocessen är enkel. Gå till xcover.com/claim för att komma igång men kom ihåg att du måste aktivera ditt XCover-konto innan du gör ett anspråk.

  • Förbered alla handlingar och en kort beskrivning av det som inträffade.

  • Logga sedan in, besvara frågor om ditt anspråk och skicka in dina handlingar.

  • Om du har rätt till en utbetalning görs den omedelbart och om anspråket inte berättigar till betalning kan du förvänta dig ett snabbt svar!

Teamet hos XCover strävar efter att slutföra 95 % av alla anspråk inom tre dagar efter att de har lämnats in, så håll ett öga på din e-post för att säkerställa att det inte blir någon fördröjning.

Om ditt reseskydd omfattar assistans vid nödsituationer eller sjukvård kan du kontakta din särskilda sjukvårdsassistanstjänst XCover Assist, som är öppen dygnet runt och är tillgänglig på flera språk. Du kan se nödtelefonnumret i villkoren på ditt XCover-konto.

XCover ägs av Cover Genius, ett ledande försäkringsbolag som nyligen rankades som nummer ett i Financial Times lista över snabbast växande företag. XCovers reseskydd stöds av några av världens största försäkringsbolag, inklusive Lloyd's, Swiss Re och Munich Re.

Om du köpte en försäkring före den 22 maj måste du kontakta Europ Assistance för att få hjälp. Läs din e-postbekräftelse.